vineri, aprilie 11, 2008

Omul din cuşca de sticlă


11 aprilie 1961 – Începe procesul Eichmann în Israel. El este unul dintre organizatorii “soluţiei finale” (omorîrea evreilor în lagărele naziste). La 31 mai 1962, Eichmann este executat

În 1961 începea primul proces din istorie transmis integral de televiziune, avîndu-l ca inculpat pe Locotenent-colonelul SS Adolf Eichmann, acuzat că a planificat, a organizat şi a supervizat deportarea, închiderea în lagăre de concentrare şi omorîrea a şase milioane de evrei din teritoriile europene ocupate de al Treilea Reich. Premierul israelian Ben Gurion dorea ca tinerele generaţii de evrei să afle mai multe despre Holocaust, iar spectaculosul proces se dorea actul final dintr-o tragedie ce însîngerase lumea. Numele lui Eichmann apăruse la suprafaţă întîi în timpul procesului de la Nuremberg, însă nu existaseră suficiente probe pentru acuzare. În 1950, Eichmann fuge în Argentina, unde încearcă să îşi piardă urma, adoptînd o nouă identitate, căsătorindu-se şi avînd trei copii. Agenţii secreţi ai Mossadului îl caută timp de zece ani, îl localizează, îl răpesc şi îl aduc în Israel, pentru proces. Între timp, procurorii strînseseră dovezi, ascultînd mii de oameni, punînd cap la cap mărturiile supravieţuitorilor din lagăre, deschizînd arhivele naziste. Împotriva lui Eichmann se constituie 15 capete de acuzare. Sute de văduve de război iau cu asalt sala tribunalului. Opinia publică este cutremurată. Zilnic, Eichmann primeşte ameninţări cu moartea. De teamă să nu fie asasinat în timpul procesului, oficialii îl închid într-o cuşcă de sticlă incasabilă. În faţa acuzaţiilor, el răspunde că a executat numai ordinele. „Nu sînt un monstru. Am fost răpit din casa mea din Buenos Aires, am fost ţinut săptămîni întregi captiv şi am fost drogat... În loc să fiu lăsat să mă apăr, voi mă consideraţi responsabil de tot ce s-a întîmplat !” Peste un an, Eichmann era condamnat la moarte prin spînzurare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu