miercuri, ianuarie 23, 2008

Nu-i frumos să faci caterincă...


În seara asta, prietenul Mişu a scris pe blog

Versetele afurisite

Vesetele Satanice au apărut în librării. Fără să fiu satanist, fără să fi apucat măcar să citesc cartea şi, de data asta, fără scălâmbăieli stilistice & frondă juvenilă (cum ar spune prietenul Cristi), trebuie să repet că Patriarhia greşeşte. Literatura este artă, iar arta nu mai poate fi cenzurată credibil în secolul XXI prin afurisenii publice.


Şi a continuat....

Răspuns lui Cristi

Cristi îmi pune un comentariu foarte pertinent la postul meu despre Versetele Satanice. Iată-l :

Draga Mishu,
N-am citit Versetele Satanice, deci nu vreau să spun nimic despre carte. Îti precizez doar că, în comunicatul Patriarhiei, nu se aruncă nici o anatemă, nici nu se afuriseşte.
"Exprimându-şi solidaritatea cu comunitatea musulmană din România, în contextul apariţiei în limba română a cărţii intitulate «Versete satanice», Patriarhia Română dezaprobă manifestările care lezează valorile spirituale şi simbolurile religioase, indiferent de religia oficială pe care acestea le exprimă” - se spune in comunicatul BOR.
Poate leza o ficţiune nişte simboluri religioase? Nu te grăbi să răspunzi negativ. Ce zici, dacă s-ar publica în România o carte numită "Crucea de că..t"? Te-ai simţi oarecum inconfortabil? Eu m-aş simţi... Evident, n-aş arde-o în public, dar i-aş trage-o autorului!

PS Scuze pentru limbaj. Al lui Rushdie e mult mai emfatic, de-aia nici nu prea îmi place să-l citesc.

Mai întâi, Cristi, vreau să-ţi spun că m-ar deranja dacă ar apărea în România o carte numită « Crucea de că..t ». Asta nu ar fi literatură, nu ar încerca să demonstreze nici ipocrizia din religii şi biserici, nici fariseismul sacerdoţilor. Ar fi o blasfemie ieftină, prostească, iar unii roboţi postmoderni ar putea chiar să-i găsească "valenţe comerciale." Nu m-ar interesa nici dacă autorul ei ar fi de 5 ori nobelizat. Apoi, vreau să-ţi spun că termenii "anatemă" sau "afurisire" nu conţin nimic ştiinţific (deci nu ştiu dacă i-am folosit eronat. Dacă Patriarhia "dezaprobă" apariţia acestei cărţi pe piaţa românească, mă îndoiesc că o face la rece, aşa cum dezaprob eu, de exemplu, comportamentele homosexuale - fără să-mi pese în chip real de ele. În "dezaprobarea" pasivă din "comunicatul de presă" zace multă "afurisire" neexprimată - te asigur eu. Şi dacă Patriarhia tot e dispusă să emită "comunicate de presă", de ce nu oferă populaţiei informaţii cu adevărat utile, concrete, ca de exemplu lista completă cu popii turnători la securitate, bugetele unor mânăstiri din România (că stau sub semnul aceleiaşi cruci) şi aşa mai departe. A devenit problema ei, a Patriarhiei, apariţia unei cărţi pe o piaţă liberă? Ca să-ţi răspund la întrebare... Da, ficţiunea lezează simbolurile religioase. Însă numai aparent. În sine, crucea nu va fi de că..t, doar dacă ar apărea o carte intitulată, aşa cum ai spus, "Crucea de că..t", ci va rămâne cruce pentru cei ce o preţuiesc ca atare. Să revenim la "Versetele Satanice". Orice religie are nevoie de o religie contrară, pentru ca lucrurile să fie echilibrate. Şi orice extremism este ridicol, atunci când nu devine periculos şi se soldează cu pierderi de vieţi omeneşti. Iar islamul avea nevoie de o astfel de contrapondere pe care i-a oferit-o Rushdie. Un scriitor. Un artist. Evident, ei l-au condamnat la moarte. Iar noi îl "dezaprobăm" în comunicate de presă. La fel de bine aş putea şi eu să "emit un comunicat de presă" în care "dezaprob" Patriarhia, nu? Lucrurile sunt mai complexe, Cristi - şi nu aşa trebuia primită în România o carte, pentru care un om a fost condamnat la moarte. Nu în felul ăsta protejăm comunitatea islamică, ci arătându-i că trebuie să fie o lume liberă în care n-ar trebui să se moară din cauza difereţei de opinii.

Mi-am jurat că n-o să fiu niciodată atât de serios aici. Şi uite ce a ieşit.


Răspund şi eu

Mai, draga Mishule, ca nu pot sa-ţi zic altfel...

L-a condamnat Patriarhia la moarte pe artistul tău? Nu, frate, doar dezaprobă lezarea ... am explicat cum.

L-a condamnat Islamul la moarte pe Rushdie? Să nu zici da, că te faci de rîs... Păi de cînd se confundă A Treia Religie a Cărţii cu fatva lui Khomeini? Tu crezi că un fanatic precum Ayatollahul Khamenei, ăsta noul (nou, pe dracu... e pe funcţie din 89), este Sublimul Vorbitor al lui Allah?

Deci, frate, mai uşor cu "contraponderea" la Islam. Că nu poate o carte, chiar de Nobel, să se măsoare cu o Carte revelată!

Şi ultima chestie... Nu te mai uita în gura tuturor popilor, că orbeşti de prea mult întuneric. Religiile se apără singure, în sufletele şi minţile credincioşilor. Dar, vorba Patriarhiei, nu-i frumos să faci caterincă de ele... Atît.

P.S. Am pus şi o poză, să vezi că autorul tău, drăguţul, e bine sănătos, în ciuda musulmanilor care-l vînează!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu