În România de astăzi, istoria este predată la şcoală o oră pe
săptămînă. Astfel, ne aliniem unei tendinţe occidentale nesăbuite, cu
consecinţe dintre cele mai grave. De ce? Să-l ascultăm pe istoricul britanic
Niall Ferguson, că ştie ce spune! În prefaţa cărţii „Civilizaţia. Vestul şi
Restul” (Polirom, 2014), autorul notează următoarele: „De vreo treizeci de ani, tinerilor din şcolile şi
universităţile vestice li s-a inculcat ideea unei educaţii liberale, fără
temeiul cunoştiinţelor istorice. Li s-au predat module izolate şi nu naraţiuni,
cu atît mai puţin cronologii. Au fost antrenaţi să analizeze formulele din
extrase de documente, dar nu să citească mult şi repede. Au fost încurajaţi să
simtă compasiune faţă de centurionii romani şi faţă de victimele Holocaustului,
dar nu să scrie eseuri cu privire la căile şi motivele care au dus la
nefericirea acestora... Fostul preşedinte al universităţii la care predau mi-a
spus odată că, pe cînd era student la MIT, mama sa l-a implorat să urmeze cel
puţin un curs de istorie. Ca un strălucit economist ce era, tînărul i-a
răspuns, mîndru, că îl interesează mai mult viitorul decît trecutul. Acum ştie
că acea preferinţă este una iluzorie. Nu există un singur viitor, ci doar
viitoruri. Există mai multe interpretări ale istoriei, desigur, şi nici una
definitivă – dar nu există decît un trecut. Şi deşi trecutul a rămas în urmă,
el este indispensabil, pentru două motive, înţelegerii noastre cu privire la ce
trăim astăzi şi ce ne aşteaptă mîine şi mai departe. Mai întîi, un motiv este
că populaţia de astăzi a lumii reprezintă cam 7% din numărul tuturor oamenilor
care au trăit vreodată. Morţii sînt mult mai numeroşi decît cei vii, cam
paisprezece la unu, iar dacă ignorăm experienţa acumulată a unei majorităţi
atît de impresionante, o facem pe riscul nostru. În al doilea rînd, trecutul
este cam singura noastră sursă de încredere pentru cunoaşterea prezentului
instabil şi anticiparea multiplelor viitoruri posibile, dintre care doar unul
va avea loc. Istoria nu este doar modul nostru de a studia trecutul – ea este
şi modul în care ne raportăm la timp”. Şi noi, românii, cum ne raportăm la
timp? Uituc. Fără a trage învăţăminte. Şi fără a ne putea alege, în cunoştiinţă
de cauză, un viitor convenabil din setul posibil de viitoruri. Ce e de făcut?
Limpede – să-i ascultăm pe morţi povestind. Măcar unii dintre noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu