Trecutul ne vorbeşte în multe feluri – depinde doar de noi cît îl
înţelegem. Literaţii preferă documentele scrise, arheologii se mulţumesc şi cu
un ciob de oală. Iubitorii de artă caută muzeele şi colecţiile, arhitecţii se
învîrt în jurul monumentelor. Muzica veche răsună în săli de concert, revin la
modă bijuteriile şi veşmintele unor oameni de mult dispăruţi. Graţie
mass-media, ne înconjoară semne şi imagini din trecut. Profanul le ia ca atare,
fără să se gîndească prea mult. Iniţiatul caută să le pătrundă sensul.
Cu toţii ştim ce este o stemă. Dicţionarul limbii române o defineşte
drept „semn convenţional distinctiv, caracteristic şi simbolic, al unei ţări,
al unui oraş, al unei dinastii, al unei familii” şi o echivalează cu blazonul.
Ştiinţa de a descrie stemele, blazoanele şi armoariile se numeşte heraldică şi
este astăzi o disciplină auxiliară a istoriei. Heraldica are o vechime de circa
opt sute de ani şi s-a născut odată cu turnirul medieval. Atunci, crainicul de
arme trebuia să recunoască un cavaler îmbrăcat în armură din cap pînă în
picioare, folosindu-se numai de culorile şi figurile de pe scut.
Recunoscîndu-l, îl anunţa publicului. Probabil că termenul „blazon” derivă chiar
din cuvîntul german „blasen”, „a suna din corn”, modul în care se deschideau şi
se închideau aceste evenimente.
Fig 1 - Sigiliu din 1390 aflat pe tratatul dintre
Mircea şi Vladislav al Poloniei
Heraldica foloseşte ca surse peceţile şi monedele, monumentele, pietrele
sepulcrale, diplomele şi scrisorile de nobleţe acordate cavalerilor în urma
faptelor de arme, încercînd să explice obiceiurile din trecut, moravurile,
legile care dictau pacea şi războiul. Colaţionînd scrieri ale unor autori
diverşi, această disciplină a înţeles că există reguli precise de întocmire a
blazoanelor, precum şi o simbolistică a figurilor folosite. Mai mult, şi-a
dezvoltat un limbaj special, pentru descrierea obiectului său de studiu – mulţi
termeni sînt împumutaţi din franceza medievală. Astfel, o stemă se compune din
„scut” şi „ornamente exterioare”. „Scutul”, avînd forme precise, e împărţit în
„cartiere” şi poartă „piese onorabile”, „smalturi” şi „culori”. Pe scut
identificăm „mobile” şi „cîmpuri”. Mobilele sînt figuri naturale, himerice sau
artificiale, precum personaje umane, animale, plante, creaturi mitice, obiecte
de cult sau arme, construcţii etc. Ornamentele exterioare sînt timbrul (cu
coif, cimier, lambrechini), coroana, tenanţii sau sprijinitorii, pavilionul şi
deviza. Din această scurtă enumerare a elementelor unui blazon înţelegem că
nu-i de joacă cu heraldica!
Privită de unii ca o exotică formă de snobism cultural, îmbrăţişată de
alţii cu admiraţie, heraldica are numele sale de referinţă. În România, pot fi
citaţi cronicarii Miron Costin şi Grigore Ureche, domnitorul Dimitrie Cantemir,
istorici precum Gheorghe Asachi, Mihail Kogălniceanu, Cezar Bolliac sau Bogdan
Petriceicu – Hasdeu. Scriitori precum Mateiu Caragiale sau Octav George Lecca
au fost buni cunoscători ai domeniului. Printre autorii contemporani, să-i
notăm pe Marcel Sturza-Săuceşti, Florin Horvath şi, mai ales, pe Dan
Cernovodeanu, autor al unei lucrări de sinteză indispensabilă – „Ştiinţa şi
arta heraldică în România”. Cu toţii merită studiaţi. Există însă şi o perspectivă
mai vastă asupra domeniului, care ţine de Tradiţie şi a fost sugerată de Vasile
Lovinescu, în cîteva dintre lucrările sale. Potrivit acestui mare iniţiat,
heraldica este o ramură a hermetismului, o disciplină a interpretării
Cosmosului prin analogie. Blazonul oglindeşte calităţile specifice ale omului
care-l poartă. Scutul este chiar inima cavalerului, iar imaginile simbolice ne
arată determinaţiile sale intime. Temeiurile, valorile şi comportamentul. Dar
blazonul unei ţări ce este? Tocmai inima acelei ţări. Heraldica e ştiinţa
Inimii Lumii, „o ştiinţă cordială”. În inimă, ca într-un recipient alchimic, se
amestecă şi se transformă elementele. Blazonul este Athanorul, Vasul Hermetic.
Aşa cum inima omenească se strînge şi se dilată, pompînd sîngele în tot corpul,
Inima unei Ţări, Stema ei, adună şi răspîndeşte posibilităţile de manifestare
ale neamului. Pe Stemă găsim, corespondent, temeiurile, valorile şi
comportamentul unui popor.
Să exersăm acest tip de interpretare pe două steme româneşti, cele mai
vechi, conform lui Dan Cernovodeanu. Cea mai veche reprezentare, cunoscută până
acum, a stemei Ţării Româneşti este de ordin sigilar, rămasă în pecetea unui
document emis de cancelaria lui Vlaicu Vodă la 20 ianuarie 1368. Acesteia îi
urmează alta, mult mai clară, care datează din 1390, pe tratatul de alianţă
dintre Mircea cel Bătrân şi regele Vladislav al Poloniei. În ambele, stema se
compune dintr-un scut de tip francez vechi, pe care este proiectată o pasăre
heraldică cu capul conturnat, cu aripile strînse (acvila valahă!), însoţită la
dextra de o cruce latină şi de o stea cu şase raze, flancată de o lună cu
coarnele întoarse spre dextra (Crai Nou).
Fig. 2 – Sigiliul domnesc al lui Ştefan cel Mare
În Moldova, pecetea lui Petru I, atîrnată de un act omagial din 1387
către regele Vladislav al II-lea Jagiello, are în centru un cap de bour. La
fel, amprenta sigilară a lui Roman I, de pe un hrisov din 1394, înfăţişează un scut
triunghiular, pe suprafaţa căruia este modelat recontre un cap de bour, cu stea
în şase colţuri între coarnele scurte şi recurbate în afară. Pe monede, capul
de bour este flancat la nivelul fălcilor de lună, în stîngă, şi de soare, în
chip de roză, la dreapta. Acvila şi Bourul,
figurile definitorii ale stemei Ţării Româneşti şi ale stemei Moldovei, se
vor perpetua în variate combinaţii şi cu numeroase adausuri pînă astăzi.
Pasărea heraldică a Ţării Româneşti a suscitat numeroase discuţii,
atît în ce priveşte specia cît şi culoarea. Cel mai probabil e vorba despre un
vultur negru. Mai tîrziu, în peceţile domnilor munteni, pînă la Vlad Călugărul,
vulturul heraldic se va transforma treptat într-o acvilă aurie, cu aripile mai
deschise. Elementele naturaliste contează mai puţin. Cert e că animalul tutelar
al Ţării Româneşti este Împăratul Păsărilor, Cel care poate privi Soarele în
Faţă, înălţîndu-se şi coborînd pe verticala Principiului. Regele Lumii noastre,
acest Negru-Vodă, îngemănează în sine atît puterea temporală cît şi autoritatea
sacerdotală – crucea din cioc stă mărturie. E o referinţă tradiţională foarte precisă,
indicînd vechimea acestui tip de Conducător (crucea, ca simbol, datînd dinainte
de Hristos). Vulturul este augural, divinator şi psihopomp – toate atribute
sacerdotale. Iar culoarea neagră trimite la prudenţă şi nemişcare, la noapte şi
ocultare. În Faza Neagră a Operei alchimice, materia moare, pentru a renaşte.
Pămîntul fertil este negru, ca şi Inconştientul.
Despre Bourul moldav există o literatură heraldică mult mai bogată.
Astăzi dispărut, „Bos Primigenus” era originar din India. A migrat în Europa în
urmă cu 250 de mii de ani. Îl regăsim în picturile rupestre de la Lascaux. A
fost venerat în Orient de adepţii lui Mithra. Animal sacru, poate a fost vînat
de strămoşi, într-un cult cinegetic, pe malul unui rîu, ca în legenda
întemeierii Moldovei. Simbolic, Bourul reprezintă Forţa liniştită, fecunditatea
şi Luna. Bourul săgetat de Dragoş era Alb, sugerînd zorile, apa şi inteligenţa.
Albul este culoarea Iniţiatului, a Sacerdotului. Poate că intrarea în Istorie a
Moldovei începe cu o revoltă a Războinicului împotriva Preotului. Oricum,
Acvila neagră şi Bourul alb spun ceva şi despre felul de-a fi al munteanului şi
al moldoveanului.
Alături de animalele tutelare, vechile blazoane româneşti ne arată simboluri
din categoria aştrilor. Vedem Stele, Soarele şi Luna. Să fie trimiteri la un
cult solar, moştenit de la daci? Da şi nu. În toate religiile antichităţii, dar
şi în disciplinele particulare desprinse din Tradiţia Primordială, se ştie că
Astrele sînt ilustrări ale unor Forţe metafizice, nu stele şi planete.
Astrologia şi Alchimia văd în perechea Soare-Lună cea mai la îndemînă ilustrare
a Principiului Genului. Totul are doi Poli, Masculin şi Feminin, între care se mişcă
Manifestarea. În blazonul Ţării Româneşti, Luna abia începe să crească. În
blazonul Moldovei, Luna se pregăteşte să dispară. În blazonul Ţării Româneşti,
Soarele este figurat ca o Stea cu şase raze, celebra Grăunţă a Vieţii, figură
obţinută prin intersecţia a şase cercuri identice, o proiecţie plană a înmulţirii
celulare la a treia diviziune. În blazonul Moldovei, Soarele este figurat ca o
roză cu cinci petale. Crucea valahă, Roza moldovenească. Roza-Cruce? Mi se pare
că am ajuns într-o zonă în care cititorul este liber să-şi lase imaginaţia să
zboare.
Nu voi încheia aceste succinte însemnări pe marginea simbolismului
stemelor neamului nostru fără a spune ceva şi despre Transilvania. Pare c-am
uitat-o, nu? Nicidecum. De unde vin descălecătorii Ţării Româneşti şi ai
Moldovei? Din Transilvania (cu Maramureş cu tot), centrul Daciei libere, locul
în care s-a născut tradiţia lui Zalmoxes. Sub stelele Polului Getic, pămîntul
Transilvaniei păstrează şi astăzi sanctuarele cele vechi.
(Articol publicat în numărul curent al revistei de cultură "Curtea de la Argeş")
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu