„Am fost întrebat de ce fac coloane înclinate. Am răspuns că din
acelaşi motiv care-l face pe călător să se sprijine de un baston înclinat. Dacă
ar fi fost vertical, nu s-ar putea odihni, sprijinindu-se în el” – Antoni Gaudi
Ce este arhitectura organică?
Privite din cer, oraşele moderne apar ca nişte pete pe faţa planetei.
Geometrice, orgolioase, ele întrerup continuumul natural, modifică peisajul,
schimbă clima, tulbură habitatul celorlalte vieţuitoare. Într-o măsură mai mare
sau mai mică, aşa a fost mereu. Peste veacuri, ziguratul din Ur şi clădirea
Chrysler din New York ilustrează aceeaşi filosofie a locuirii. Dar s-ar putea
construi şi altfel? Probabil că da. Însă e nevoie de o schimbare de perspectivă.
În secolul trecut, anumiţi arhitecţi, printre care Frank Lloyd Wright, Louis
Sullivan sau Le Corbusier, s-au gîndit la asta şi au creat structuri integrate
mediului. Conform lor, designul unei astfel de arhitecturi, numită organică,
trebuie să se inspire din natură, să fie divers şi sănătos. Clădirea „creşte”,
se desfăşoară, ca un organism, din interior spre exterior, „curge” şi se
„adaptează” iar oraşul devine o colonie a acestor „fiinţe” vii. Unul din
exemplele cele mai cunoscute ale acestei concepţii este „Casa Fallingwater”
(fig. 1), ridicată de arhitectul american Frank Lloyd Wright direct deasupra
unei cascade. Faţada, construită cu linii verticale, din materiale locale, se
confundă cu panta abrupta a rîului. Mult mai cunoscută, Opera din Sidney (fig.
2), proiectată de arhitectul danez Jorn Utzon, pare o corabie cu pînzele
umflate sau o cochilie de nautil gigantic, ridicîndu-se din apele portului
austral. Şi, pentru că a venit vorba despre celebrul melc, să mai amintim
proiectul „Nautilus”, aparţinînd arhitectului mexican Javier Senosiain, o casă
cu interioare ovale şi scări în spirală, ca şi cînd ai trăi într-un melc (fig.
3).
Un atent observator al
naturii
Totuşi, cel mai cunoscut adept al arhitecturii organice este un
catalan – Antoni Gaudi (1852-1926). La apogeul secolului al XIX-lea, tînărul
arhitect ridică în Barcelona cîteva clădiri emblematice. Revendicîndu-se din
„Art Nouveau”, împumutînd elemente neo-gotice şi orientale, folosind tehnici şi
materiale specifice artizanilor, Gaudi pune bazele unui stil nou, inconfundabil
– „Modernista”. Forme fluide, linii curbe, culori vesele, o filosofie a
integrării habitatului urban în natură. Succesul n-a venit uşor. Fiu al unor
fierari din Baix Camp, provincia Tarragona, micul Antonio a avut o copilărie
chinuită. A fost lovit, încă de la cinci ani, de o formă gravă de reumatism,
ceea ce l-a ţinut la distanţă de ceilalţi copii. Vegetarian convins şi catolic
fervent, obligat să facă lungi plimbări prin natură, pe spinarea unui măgăruş,
a devenit de timpuriu un observator al naturii şi al formelor ei. „Geometriile
copacilor mi-au inspirat hiperboloizii şi paraboloizii”, spunea Gaudi. Primele
proiecte au fost felinarele concepute pentru „Reial Plaça” din Barcelona,
chioşcurile de ziare neterminate „Girossi” şi clădirea „Cooperativa Mataronense
Obrera” („Cooperativa Muncitorilor din Mataró”). Apoi, cu prilejul Tîrgului
Mondial din 1878, i-a cîştigat atenţia unui mare industriaş catalan, Eusebi
Güell, care îi va deveni prieten şi finanţator pentru tot restul vieţii.
Fig. 1 - „Casa Fallingwater”
Pentru el, Gaudi va proiecta pivniţele de vin Güell, pavilioanele
Güell, Palatul Güell, Parcul Güell şi cripta bisericii Güell
Colonia. Eusebi Güell, aristocrat şi francmason, îl va prezenta pe Gaudi
şi altor clienţi. Astfel, arhitectul modifică peisajul barcelonez, operele sale
precum „Casa Battlo” sau „Casa Mila” intrînd în patrimoniul UNESCO.
Fig. 2 – Opera din Sidney
Fig. 3 – Casa Nautilus
Misterul Şirului lui Fibonacci
Primul contact cu arhitectura lui Gaudi îl şochează pe privitor. Nici
o linie dreaptă, nici un unghi – totul curge, inclusiv lumina, alunecînd pe
solzii faţadelor. „Casa Mila” (fig. 4) , sau „Cariera”, cum îi spun
barcelonezii, pare o faleză găurită, „Casa Battlo” (fig. 5) e un monstru
acvatic, ridicîndu-se din adîncuri. În Parcul Güell, clădirile sînt de turtă
dulce, printre care se odihnesc salamandre uriaşe şi dragoni. Pentru unii,
impactul e prea mare – nume celebre, precum George Orwell, au refuzat să
accepte originalitatea lui Gaudi. Apoi, mintea începe să înţeleagă,
recunoscînd. Există frumuseţe aici, haosul e aparent.
Fig 4, 5 – Casa Milla şi Casa Batllo
Formele au crescut organic, curbele sînt spirale logaritmice. Peste
tot poate fi intuit Şirul lui Fibonacci. Studiind creşterea populaţiilor de
iepuri, celebrul matematician italian a descoperit o lege a creşterii naturale,
descrisă de şirul următor: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13… , mai precis F(n) = F(n-1)
+ F(n-2), cu n> 3. Cu alte cuvinte, fiecare membru al şirului este o sumă
dintre tatăl şi bunicul său! Şi, cel mai interesant, raportul dintre doi
termeni ai şirului, de la al 14-lea termen în sus, este, inevitabil,
1,61803..., un număr iraţional, care i-a făcut pe pitagoreici să-şi smulgă
părul din cap. Imposibil de cunoscut pînă la ultima zecimală (are o
infinitate!), acest număr, denumit „Phi” sau „Numărul de Aur”, se regăseşte
peste tot în natură, reglînd creşterea. Cochilia unui melc îl conţine (este
raportul dintre înălţime şi lungime), valurile mării iau forma spiralei lui
Fibonacci (fig. 6), seminţele florii soarelui se aşează după două spirale ale
lui Fibonacci, la fel solzii de pe aripile fluturelui.
Fig. 6 – Spirala lui Fibonacci
Gaudi ştie asta – ceramica sa nu e plasată întîmplător, nici pereţii
nu sînt mai aplecaţi decît trebuie! Şi spune: „A crea ceva constă a-ţi pune
propria lege în acord cu Legea Creaţiei. Creaţia continuă şi Creatorul se
serveşte de creaturile lui. Cei care studiază legile naturii, intenţionînd să
le folosească în propria creaţie, colaborează cu Creatorul. Originalitate
înseamnă întoarcerea la origini”.
Arhitectul lui Dumnezeu
În 1882, Antoni Gaudi începe marele său proiect – catedrala „Sagrada
Familia”. Supranumită „Templu Expiatoriu”, adică sacrificial, „Sagrada Familia”
este o bazilică uriaşă, ridicată integral din donaţii private (fig 7). Treizeci
de ani îi dedică arhitectul, pînă la moartea sa din 1926. Doarme şi locuieşte
în catedrală, ca un pustnic. Desenează sute de schiţe uluitoare, experimentează
rezistenţa structurilor cu machete, imaginează elemente organice, care se
îmbină încet-încet. Rezultatul e unic – „Sagrada Familia” nu poate fi comparată
cu nimic. Este o pădure împietrită, care-şi uneşte frunzele în bolţi organice.
Turlele seamănă cu conurile pinului. În vîrf rîde floarea soarelui. Contraforţii
sînt reduşi la minimum, eforturile fiind preluate de structuri minerale, ca
nişte lăstari. Vitralii bogat colorate luminează blînd. Edificiul creşte şi
după moartea creatorului – nici războiul civil, nici dictatura lui Franco nu
l-au putut opri. Recent, papa Benedict al XVI-lea a sfinţit catedrala şi
Vaticanul se gîndeşte să-l treacă pe Gaudi în rîndul sfinţilor. Şi n-ar fi nici
o exagerare. Dincolo de anii de asceză, arhitectul a murit ca un martir - în
urma unui accident rutier, într-un spital al săracilor. Opera sa rămîne, făcînd
minuni în inimile celor care-i calcă pragul. Se estimează că „Sagrada Familia”
va fi gata în 2026, la un secol de la moartea lui Gaudi.
Fig. 7 – Sagrada Familia
Cuvintele lui Gaudi
În încheiere, să-i dăm cuvîntul marelui arhitect catalan, aşa cum
le-au notat contemporanii:
# „Arhitectura este punerea în ordine a luminii”
# Clopotele sună mai bine cu cît sînt mai vechi. În amurg, vocea
bronzului care moare se întîlneşte cu apropierea sfîrşitului zilei. Asta se
cheamă melancolie!
# În natură, nu există coloană verticală – singurul lucru de studiat
este gradul de înclinare pe care îl putem pretinde.
# Sagrada Familia este un templu expiator – se hrăneşte din sacrificii
(donaţii şi bilete de intrare). Este o operă care stă în mîinile lui Dumnezeu
şi în voinţa poporului. Clientul nu se grăbeşte. Providenţa, nu arhitectul,
conduce lucrarea.
# Stejarii seculari cresc greu, un an friguros poate întrerupe
creşterea. În schimb, trestiile cresc foarte repede, pînă cînd le doboară
vîntul.
# Sărăcia întăreşte eleganţa. Bogăţia este complicaţie. Sărăcia
mijloacelor este providenţială. Ea îmi permite să mă ocup de fiecare aspect,
fără a cădea în repetiţii industriale. Încetineala forţată permite o mai mare
acurateţe (perfecţiune).
# Templul este aşezat în Centru – în mijlocul oraşului, al cîmpiei
catalane, la egală distanţă de munte şi de mare.
# Faţada Nativităţii – exprimă inocenţa şi bucuria vieţii.
Clopotniţele se termină cu atributele episcopale şi cu „Gloria în excelsis
Deo”. Sînt dedicate apostolilor Barnaba, Simon, Iuda şi Matei. Portalurile sînt
dedicate virtuţilor teologale. Caritatea în centru, la dreapta Credinţa, la
stînga Speranţa.
# Fiecare găseşte în Templu ceea ce caută. Ţăranii văd cocoşi şi
găini, oamenii de ştiinţă - semne zodiacale, teologii – genealogia lui Isus.
Explicaţia nu o înţeleg decît cei avizaţi şi nu trebuie să o vulgarizăm.
# Faţada Patimilor aş vrea să înfricoşeze. Pentru asta, sînt gata să
sacrific însăşi construcţia, să rup arcurile, să tai coloanele, pentru a face
înţeleasă cruzimea sacrificiului.
# Faţada Patimilor am conceput-o în 1911, cînd eram grav bolnav,
aproape mort. Convalescenţa a fost lungă – un călugăr îmi citea din Ioan al
Crucii. Treptat, spiritul mi s-a întărit şi am pus pe hîrtie planul portalului.
În contrast cu cel al Nativităţii, acesta e dur, gol, ca făcut din oase. Dacă
aş fi început cu această faţadă, oamenii ar fi bătut în retragere.
# Faţada Gloriei va rămîne pentru generaţiile următoare.
# Interiorul Sagradei Familia sugerează pădurea, o asemănare care s-a
impus, fără să o fi căutat neapărat. Decoraţiunea bolţilor se va compune din
frunze, printre care se vor zări păsările de pe pămîntul nostru. Pilonii
naosului principal vor fi formaţi din palmieri, arbori ai sacrificiului şi ai
gloriei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu