Divina Comedie
Aţi observat? Unele cărţi sînt ca nişte grădini – mergi prin ele, te
bucuri de frumuseţea florilor, te opreşti sub un copac şi contempli jocul
norilor. Acestea sînt cărţile de poezie. Altele funcţionează ca nişte gări –
locuri în care vii ca să pleci imediat altundeva – mă gîndesc la dicţionare,
manuale şi enciclopedii. Mai există şi cărţi-arenă, unde urmăreşti luptele
eroilor cu fiarele. Sau cu propriul suflet. În fine, cîteodată, poţi întîlni
cărţi-catedrale. Ridicate după principii arhitectonice măreţe, ele sintetizează
înţelepciunea unei epoci şi favorizează întîlnirea cititorului cu sublimul.
Dante, între Florenţa, intrarea în Infern şi Muntele Purgatoriului - Santa Maria del Fiore
Despre o carte-catedrală va fi vorba în continuare. O cunoaştem sub
titlul „Divina Comedie” şi a fost construită, în amurgul Evului Mediu, de
poetul florentin Dante Alighieri. E
interesant că Dante n-a numit-o niciodată aşa. El îi spunea, simplu, „Comedia”,
aşa cum alchimiştii vorbesc despre „Operă” şi francmasonii despre „Lucrare”.
Abia admiratorii i-au adăugat epitetul onorant de „Divină”, dar e de înţeles –
orice catedrală e dedicată atributelor Principiului. „Comedie” înseamnă, după
stilistica antică, orice text în care lucrurile încep rău şi se sfîrşesc bine,
spre deosebire de opusul său, „Tragedia”. Şi mai interesant e că Dante n-a
văzut-o niciodată tipărită, adică pusă
la dispoziţia maselor de cititori, întrucît tiparul apare mult după moartea
poetului. În schimb, în acest interval, circulă circa 600 de copii ale
„Divinei”. Dar manuscrisul dantesc nu s-a păstrat. Cumva, pentru noi, Opera
ţîşneşte în întreaga ei splendoare, refuzîndu-ne accesul la şantier. Şi, pentru
că o simţim justă şi perfectă, sîntem îndemnaţi să o plasăm alături de alte
cărţi sapienţiale, precum dialogurile platoniciene, „Evanghelia după Ioan” sau
„Don Quijote”. Le luăm ca atare atare, fără să ne gîndim prea mult la autor.
Totuşi, despre Dante se cunosc multe lucruri – aşa că cercetarea Lucrării
începe cu folos dacă facem cunoştiinţă, mai întîi, cu Maestrul ei.
Dante şi Beatrice - Michael Parkes
Dante Alighieri – un
florentin, un exilat, un iniţiat
Într-o zi necunoscută din luna mai a anului 1265, cînd Soarele răsărea
în Constelaţia Gemenilor, se năştea la Florenţa, în Toscana, Dante Alighieri.
Copilul provenea dintr-o familie veche, dar scăpătată, care face însă
eforturile necesare pentru a-i asigura apoi o educaţie de bază, după modelul
curricular medival – Trivium şi Quadrivium. Tînărul florentin studiază
elementele gramaticii, logicii şi retoricii, puse în circulaţie de şcolile
epocii, apoi se familiarizează cu „Ars dictandi”, „Arta de a se exprima”, atît
de utilă viitorilor oameni de comerţ şi de afaceri din oraşul care va deveni,
în scurt timp, o nouă Atenă. Fundamentală rămîne, din această perioadă,
întîlnirea ucenicului cu maestrul Brunetto Latini, scriitor, savant, filosof şi
om politic, un enciclopedist medieval care s-a străduit să-şi educe şi să-şi
„subţieze” concitadinii. După moartea tatălui lui Dante, Brunetto îi va deveni
tutore şi-l va iniţia „în ştiinţa de a vorbi frumos şi a conduce statul după
politică”.
Brunetto Latini, maestrul lui Dante
De la Brunetto Latini, Dante va învăţa însă, mai mult decît orice,
„cum pătrunde un muritor în veşnicie”, aşa cum notează poetul în „Infernul”,
XV, 85. Probabil că această formulare se referă la făurirea caracterului – un
tînăr trebuie să se comporte moral (luînd exemplu de comportament virtuos din
textele antichităţii romane), să meargă drept, să se lupte cu Soarta
schimbătoare, dispreţuind durerea şi nedreptatea, răutatea şi invidia. Ţinînd
cont de preocupările politice ale lui Latini, „a pătrunde în veşnicie” mai
poate însemna a trăi armonios în cetate, a fi cetăţean, a cunoaşte „res
publica”, treburile obşteşti, a alege în cunoştiinţă de cauză de ce parte te
plasezi, în disputa care a însîngerat Italia sute de ani – cea dintre Impărat
şi Papă, cu alte cuvinte în disputa dintre puterea temporală şi autoritatea
spirituală. Brunetto Latini a fost guelf proeminent, adică un partizan al
Papalităţii, care a exercitat funcţii importante în Florenţa cucerită de
partidul său, dar care a cunoscut şi exilul, atunci cînd ghibelinii, adepţii
Împăratului Romano-German, au venit la putere. În fine, putem bănui că „a
pătrunde în veşnicie” a însemnat pentru Dante şi o formă de participare la o
societate iniţiatică, de factură cavalerească, în care dragostea juca rolul
unui vehicul de înălţare a sufletului către Dumnezeu, societate iniţiatică în
care să fi fost introdus de Latini. Dar să nu anticipăm.
De la Trivium, elevul medieval trecea la Quadrivium – la aritmetică,
geometrie, muzică şi astronomie. Nu se ştie dacă Dante a făcut studii
sistematice în aceste arte – cel mai probabil, nu, cu toate că, în 1285, el se
afla la Bologna, unde e posibil să se fi înscris la Universitate. Însă flacăra
iscată de Latini ardea în continuare. Pe tot parcursul vieţii, poetul a fost un
extraordinar autodidact, adunînd în minte „tot ce se putea cunoaşte şi şti” la
începutul secolului al XIV-lea. Adică istorie, teologie, matematică, fizică,
botanică şi zoologie, astrologie şi filosofie. Cunoştea latina şi i-a studiat
aprofundat pe Virgiliu, Cicero, Seneca. L-a citit pe Homer şi pe Aristotel.
Ştia perfect Sfintele Scripturi. Vorbea limba franceză şi provensala. Şi a
călătorit mult, interesat de peisaje şi moravuri. În „Divina Comedie”, toate
aceste cunoştiinţe, o sumă a înţelepciunii Evului Mediu, sînt strînse şi
armonizate magistral.
A doua întîlnire a lui Dante cu Beatrice - Dante Gabriel Rossetti
La 9 ani, Dante trece printr-o întîmplare care îi va modela destinul.
Se întîlneşte cu un înger. Un înger încarnat în persoana unei fete de aceeaşi
vîrstă cu Dante – Beatrice Portinari. „Mi-a apărut înveşmântată într-o
culoare simplă şi demnă, încinsă şi împodobită în chipul în care-i şedea bine
vârstei ei…”, urma să scrie, mai apoi, poetul. A fost o întîlnire
extraordinară, un fel de rapt mistic. De la acea întîlnire, Dante nu va mai
iubi niciodată altă femeie. Giovanni Boccaccio, primul comentator şi biograf a lui Dante,
evocă în culori vii viaţa florentină şi marea întâlnire dintre cei doi copii.
Era în luna mai, când cerul revarsă asupra pământului lumina şi florile, când
florentinii sărbătoreau zilele primăverii. În casa familiei Portinari, oaspete
mic alături de tatăl său, Dante o vede pe Beatrice mai frumoasă decît orice înger de pe
frescele mănăstirilor. Şi, cu toate că era doar un copil, „cu atâta dragoste i-a primit în inimă chipul,
încât, din ziua aceea mai înainte, niciodată, cât timp a trăit, nu l-a mai
părăsit…”. O va reîntîlni, peste alţi nouă ani, îmbrăcată în
alb, în apropierea unui pod peste Arno. Beatrice îl va saluta din ochi, iar
adolescentul, cutremurat pînă la leşin, va fugi acasă şi va aşterne pe hîrtie
primele sale versuri. Apoi, o va iubi de la distanţă, cu disperare. Mai ales că
între ei se ridică şi bariere sociale – Beatrice se va căsători cu un bancher
bătrîn, mai potrivit rangului familiei ei decît Dante. Apoi o va pierde
definitiv – Beatrice moare la doar 24 de ani. Sfîşiat, golit de viaţă, Dante
caută consolare în scris. Va duce la bun sfîrşit lucrarea „Vita Nuova”, „Viaţa
Nouă”, o autobiografie emoţionantă a adolescenţei şi tinereţii sale. Este, cum
au sugerat comentatorii, primul roman de dragoste din literatura Europei
occidentale. Dar şi primul roman psihologic. Şi va transfigura iubirea către
Beatrice, după metoda curtenească – o va transforma pe iubita sa într-o Doamnă,
care-l veghează din cer, alături de Sf. Lucia şi de Maica Domnului, îl inspiră
în Lucrare şi devine un mijlocitor între om şi Principiu. Vom reveni asupra
acestei chestiuni.
Sala celor 500 - Palazzo Vecchio
Lumea la 1300
Cenotaful lui Dante - Florenta, Santa Croce
Poet şi filosof, gînditor politic şi teolog,
diplomat şi exilat – dar a fost, oare, Dante şi altceva? A făcut parte dintr-o organizaţie
iniţiatică, care să îi fi comunicat o doctrină tradiţională? Nu există dovezi concrete.
În schimb, din analiza scrierilor danteşti, rezultă că poetul cunoştea bine
acest domeniu. Încă din secolul al XIX-lea, mai mulţi cercetători s-au aplecat
asupra aspectelor misterioase, ezoterice sau chiar „eretice” ale „Divinei
Comedii”. În 1826, Gabriele Rossetti, un
literat şi un carbonar italian emigrat în Anglia, publica două volume de studii
danteşti, în care formula ipoteza că „Divina Comedie” fusese scrisă în limbajul
secret al unei societăţi secrete, umanistă, care se opunea tiraniei papale. În
1854, francezul Eugene Aroux căuta să afle dacă Dante fusese catolic sau
albigenz, iar rezultatul era expus în chiar titlul studiului său – „Dante
hérétique, révolutionnaire et socialiste”. Apoi, la începutul secolului al
XX-lea, Arturo Reghini, matematician, filosof şi francmason italian, evidenţia
legătura dintre idealul de viaţă dantesc şi învăţăturile misterelor orfice, pitagoreice
şi eleusine. Însă cel mai pertinent eseu asupra ezoterismului lui Dante
aparţine marelui tradiţionalist Rene Guenon. În stilul său precis, francezul
punctează cîteva chestiuni asupra cărora nu încape îndoială.
Dante - Santa Croce, Florenta
A doua chestiune lămurită de Rene
Guenon este aceea a posibilei apartenenţe a lui Dante la organizaţia iniţiatică
„Fede Santa”. Amintind două rare medalii, aflate în Muzeul de Istorie din
Viena, care-l înfăţişează pe Dante şi pe pictorul Petru din Pisa, Guenon
interpretează inscripţiile de pe revers „F.S.K.I.P.F.T. „ drept abrevieri ale
formulei „Fidei Sanctae Kadosch, Imperialis Principatus, Frater Templarius”.
Guenon se bazează pe simbolistica şi titlurile unor grade masonice înalte,
concluzionînd că e posibil ca Dante să fi fost unul din şefii unui „terţ-Ordin
de filiaţie Templieră”, ai cărui demnitari purtau titlul de „Kadosch”, „Sfînt”.
Ipoteza este susţinută şi de personajul ales de Dante să-i fie călăuză în
Paradisul „Divinei Comedii” – Sf. Bernard, cel care a dat Regula Ordinului
Templului. În plus, analizînd sintagma „Imperialis Principatus”, Guenon observă
că se potriveşte bine cu rolul politic pe care Dante l-a jucat în exil, acela
de agent al puterii imperiale. „Sfîntul Imperiu” are o semnificaţie simbolică,
chiar şi astăzi, în masoneria de rit scoţian, unde membrii Consiliilor Supreme
fiind calificaţi ca demnitari ai „Sfîntului Imperiu”. În fine, Guenon pune în
evidenţă corespondenţa între treptele iniţierii masonice şi cele nouă ceruri
ale lui Dante.
În lucrarea „Ezoterismul creştin”,
Rene Guenon reia problematica apartenenţei lui Dante la o organizaţie
iniţiatică, detaliind tipul de iniţiere specific poetului. Aceasta ar fi o
iniţiere proprie castei cavalerilor, care se adresează emoţionalului, avînd
iubirea ca vehicul de transmitere a influenţelor supra-umane. Presupunerea lui
Guenon se potriveşte foarte bine întregii opere danteşti, începînd chiar cu
„Vita Nuova”. Această lucrare de tinereţe, considerată de critica literară
drept o autobiografie sentimentală, capătă astfel o altă importanţă – Dante
mărturiseşte experienţe iniţiatice, transfigurarea iubirii pentru Beatrice
devenind o cale de apropiere de Dumnezeu. Pînă şi celebrul grup de literaţi
„Fedeli d’Amore”, prietenii lui Dante, creatorii „dulcelui
stil nou”, o formă lirică de exprimare a iubirii, se transformă astfel într-un
fel de „societate artistică”, afiliată unei organizaţii iniţiatice, în speţă
„Fede Santa”. Folosirea unor creatori, profani sau iniţiaţi, de către un grup
iniţiatic, pentru a păstra şi a transmite cunoştiinţe tradiţionale, se
întîlneşte destul de des, consideră Guenon, mai ales cînd grupul iniţiatic se
afla în primejdie. Or, „Fede Santa”, ca descendenţă templieră, trebuie să se fi
simţit extrem de primejduită în epocă – într-un fel sau altul, Dante îşi începe
„Divina Comedie” în momentul în care se desfăşura celebrul proces al Ordinului
Templier, care se va termina dezastruos, în 1314, cu arderea pe rug a Marelui
Maestru Jacques de Molay.
Fedeli d'Amore - Dante Gabriel Rossetti
Urmează - Arhitectura "Divinei Comedii"
Am citit cu mare interes si va mulțumesc pentru articol gasit intamplator!
RăspundețiȘtergereDante!!!