Călătorie și
turism
Ce se mai poate
vedea astăzi din această strălucită civilizație? Iată întrebarea cu care am
plecat la drum, pentru o săptămînă, în căutarea mirajului andaluz, așa cum au făcut-o,
de-a lungul timpului, iluștri călători, precum Theophile Gautier sau Washington
Irving. Numai că eu, turist al secolului XXI, n-am trecut prin greutățile
expediției lor, ceea ce, pe de-o parte, e bine, pe de alta e rău. E bine pentru
comoditate. Turismul modern s-a născut odată cu apariția timpului liber plătit,
așa-numitul concediu, și cu dezvoltarea mijloacelor globale de transport –
avionul și autocarul. E rău pentru înțelegere. Ca unei plante de seră, mi se
propunea să fiu purtat de ici-colo, după un program prestabilit, iar între mine
și Andaluzia să stea, mereu, un geam protector. Ca să-l sparg, a fost nevoie să
încalc regulile, să ies din rețeta consacrată, să mă documentez, să părăsesc
grupul, să călătoresc cu mijloacele locale de transport în comun, să vorbesc cu
oamenii, să mănînc în taverne, să-mi fac singur programul. Dar tocmai momentele
astea mi s-au părut cele mai frumoase. Atunci, ascultînd un bătrîn cîntăreț de
flamenco într-un bar, plimbîndu-mi degetele pe stucaturile dintr-un vechi palat
maur sau pur și simplu odihnindu-mă la umbra chiparoșilor, am găsit o parte din
răspuns – din Al-Andalusul de altădată n-a mai rămas decît cochilia, crăpată de
valurile timpului. Viețuitoarea dinăuntru a murit demult. Să nu ne întristăm,
totuși. În adăpostul mineral trăiește astăzi o altă ființă, care merită și ea
întreaga noastră curiozitate.
Mîndria spaniolă
Herman von Keiserling,
în cartea sa numită “Analiza
spectrală a Europei”, nota
că spaniolii au, în cel mai înalt grad, sentimentul mîndriei locale și
personale. Așa se explică, poate, de ce Spania de astăzi are 17 comunități
autonome, fiind țara cea mai descentralizată din Europa. Așa se explică și
rivalitățile faimoase dintre cluburile lor de fotbal, fiestele regionale, eroii
și poeții, ca și episoadele sîngeroase ale separatismului basc. Ceea ce place
aici, e desconsiderat dincolo – Barcelona a interzis coridele, considerate ca
neavînd nici o legătură cu cultura catalană. Nici măcar limba nu este unitară,
un locuitor al Madridului înțelegîndu-se greu, să spunem, cu un descendent al
șvabilor din Extremadura. Iar despre mîndria personală – ce să mai vorbim?
Keiserling observa naturalețea cu care straturile de jos ale societății
spaniole își acceptă condiția, firescul cu care își joacă rolul social. Un
țăran andaluz te primea în casa lui cu noblețea unui rege, chit că nu prea avea
ce pune pe masă. Astăzi, după patru ani de criză economică, mîndria personală a
spaniolului e în suferință. Șomajul atinge un halucinant procent de 24%,
băncile gîfîie, cabinetul conservatorului Mariano Rajoy trebuie să plătească
nota pentru uriașele lucrări de infrastructură realizate de socialiștii lui
Zapatero. Spania a primit în plină figură explozia balonului imobiliar.
Administrațiile regionale, companiile de construcții și dezvoltatorii au
datorii imense către bănci. Potrivit “Wall
Street Journal”, activele toxice se
cifrează la 180 de miliarde de euro. Dacă sectorul construcțiilor aducea în
trecut 10% din PIB, astăzi el nu mai produce nimic. În cursa dezvoltării, Spania
pare că a sărit calul. E suficient să spun cum arată Costa del Sol.
Imaginați-vă malul mării, abrupt, stîncos, pe o lungime de 200 de km. Pe toată
această distanță, hotelurile stau unul lîngă altul, unul peste altul, în terase,
pe o adîncime care variază între unul și cinci kilometri, spre munte! Asta e
Costa del Sol, un uriaș fagure alb, care poate găzdui milioane de turiști.
Lucrările au început încă de pe vremea lui Franco, din anii ’70, care visase să transforme sudul Spaniei
într-o Californie mediteraneeană. Odată cu intrarea Spaniei în Uniunea
Europeană, sîngele banilor a început să circule cu și mai multă putere iar
granițele s-au deschis. Încet-încet, locuitorii andaluzi au renunțat la portul
tradițional, la păstorit și agricultură. Copiii lor s-au angajat în servicii.
Nivelul de trai a crescut considerabil, la fel și corupția. Toți pensionarii
Nordului (englezi, nemți, scandinavi) și-au cumpărat proprietăți la Marea cea
Caldă. Toate Ferrari-urile cu caroserii argintate au parcat la Marbella. La
Malaga, altădată port maur, s-a deschis un aeroport internațional. Trenuri de
mare viteză ajunseseră să lege între ele pînă și satele pescărești. Fiesta a
continuat și în anii 2000, cu aceeași fervoare, în scenă intrînd imigranții est-europeni.
Comunitatea românească din Spania numără sute de mii de membri, majoritatea
lucrînd în construcții. Numai că, din 2008 încoace, s-a stins lumina în sala de
bal. Acum, pe ferestrele hotelurilor stau nenumărate anunțuri de vînzare sau de
închiriere, sarabanda turistică pare a se fi potolit, pensionarii englezi
care-și plimbă cîinii sînt din ce în ce mai îngrijorați. În jurul monumentului
turistului din Benalmadena (da, există și așa ceva, e o coloană în stil
egiptean care proslăvește nurii și banii suedezelor!) a început să bată un vînt
rece. Se va transforma oare în furtună?
Albastru, roz,
cubism, suprarealism...
Duminică dimineață
în Malaga. Orașul doarme încă. O fi petrecut pînă tîrziu? Cobor din autobuz, în
autogara mărginită de palmieri. Spre mare se deschide un parc luxuriant,
denumit Paseo Maritimo, loc de promenadă răcoroasă, dar îi refuz chemarea. Am
în cap numai Muzeul Picasso, deschis în 2003, omagiu tîrziu pentru celebrul fiu
al orașului. Știu că e găzduit într-o frumoasă clădire renascentistă, Palacio
de Buenavista, adusă la modernitate prin eforturile arhitectului Richard
Gluckman, și cuprinde peste două sute de opere, donate de urmașii artistului.
Ce soartă ciudată a avut Picasso, ce viață interesantă de fugar, ce pasiuni
erotice și politice... Născut în 1881, fiu al unui profesor de Arte Frumoase,
Pablito își uimește profesorii prin talent și îi îngrozește prin nonconformism.
Expune primele sale lucrări la Barcelona și Madrid, fiind bine primit de
avangarda artistică și intelectuală. Cînd împlinește 19 ani, tatăl îi
dăruiește pensulele sale, în semn de
supremă recunoaștere. Dar Spania nu-i mai ajunge și pleacă, la 23 de ani, să
cucerească Parisul. Aici, răsfățatul Picasso învață principiul realității.
Concurență dură, sărăcie, ierarhii deja fixate. Pictează lucrări triste, în
tonuri de albastru, albastrul melancoliei. Dar roata norocului se învîrte. O
cunoaște pe Fernande Olivier, o tînără brunetă și elegantă, care îl ia în
ocrotire. Mai mult, o familie de negustori evrei e dispusă să-i cumpere primele
tablouri. Situația devine mai roză, pînzele sale la fel. Din 1912, Picasso își
schimbă tehnica. Lucrează colaje, evidențiind mai bine relieful obiectelor
reprezentate, se împrietenește cu Jean Cocteau, călătorește, face scenografie și
se mută în Montparnasse. Apar alte femei, alte provocări. Descompune
subiectele, pentru a le surprinde expresia, împinge mai departe limitele
picturii. Se implică în politică, e îngrozit de războiul civil din Spania și îl
urăște pe Franco atît de mult încît se înscrie în Partidul Comunist Francez,
pictează “Guernica” și îl găzduiește pe Sartre în timpul
ocupației germane a Parisului. După război, viața sa intră pe un făgaș mai lin,
marcat de multe povești de dragoste, despărțirea de comuniști și muncii de
artizan, în domeniul ceramicii, sculpturii și litografiei. Declară că nu se va
mai întoarce în Spania pînă cînd nu va muri Franco. Nu va mai ajunge să
trăiască acest moment – părăsește viața la 91 de ani, intrînd direct în
legendă. Gîndindu-mă la toate astea, rătăcesc pe străzile Malagăi, pe lîngă
teatrul roman, urc în vîrful dealului din centrul orașului, să văd Alcazaba,
fortăreața maură, și mă cațăr spre Castelul Gibralfaro, cel mai înalt loc de
promenadă. De sus, imensa Plaza de Toros scînteiază ca o farfurie de ceramică
portocalie, printre florile albastre ale arborilor mediteraneeni. În sfîrșit,
sosește și momentul Muzeului Picasso. Mă bucur de ce văd, mă amuz. Pe ecrane
imense sînt proiectate filmulețe cu Picasso pictînd. Ușor, ca în joacă, parcă fără
efort. Din cînd în cînd, artistul face cu ochiul către cameră. Alături, în trei
săli mari, sînt expuse fotografii alb-negru, omagii ale prietenilor. Rămîn cu
imaginea mîinilor noduroase ale pictorului. Mîini de țăran bătrîn. În curtea
interioară, plină de flori, vizitatorii mănîncă prăjituri.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu