Se povesteşte că, într-o dimineaţă, în cumplita
închisoare comunistă de la Aiud, colonelul Gh. Crăciun, comandantul puşcăriei,
trecea în revistă careul de deţinuţi. La
un moment dat s-a oprit în fața unui
om înalt, slab, puțin adus de spate şi
i-a zis:
- Ce
faci, filosofule?
Îl
cunoscuse. Era Petre Țutea. Era aşa de
slab că-l susțineau doi camarazi. Din
cauza epuizării, capul îi căzuse în piept. Nici un răspuns. Crăciun l-a privit satisfăcut. Apoi s-a întors
către mulţime, începîndu-şi lecţia politică:
- Mă, fasciştilor, bandiţilor! Aţi rămas în urmă!
V-aţi prostit! Că dacă eraţi deştepţi nu ajungeaţi aici! Voi şi Dumnezeul
vostru! Vi-l închipuiti pe Christos cu un crucioi în spate prin New York ? Ar râde şi
curcile, bă! Uite am ajuns în Lună şi n-am dat de niciun Dumnezeu!
Se
depărtase câtiva paşi. Atunci, Țuțea a ridicat mâna.
-
D-le Colonel! O clipă. Vreau să vă
întreb ceva!
- Da! Ia zi, mă, filosofule!
- Nu vă supăraţi, aţi crescut la oraş sau la ţară ?
- La ţară ,
mă! Nu se vede?
- Şi aţi avut porci?
- Auzi vorbă? Cum să nu! Care
gospodar de la ţară nu creşte porci?
- Şi... aţi văzut dvs. porc să
privească în sus?
Povestea aceasta, adevărată sau nu, mi se pare că
spune despre Petre Ţuţea mai mult decît orice tratat encomiastic. Spune, pentru
că îi surprinde esenţa – Ţuţea a fost un spirit viu, sclipitor în formulări şi
tranşant în judecăţi. Nici nu ştiu care dintre cele două componente ale
gîndirii sale mă fascinează mai tare. Din păcate, cei mai mulţi dintre români,
la fel ca şi mine, l-au cunoscut numai din interviurile de televiziune – or,
atunci Ţuţea avea 88 de ani. Se instalase declinul. Apoi, articolele
risipite prin presa vremii, ca şi cărţile confecţionate de edituri după moartea
lui, sînt inevitabil fragmentare şi cîteodată ilizibile. E un adevăr – Petre
Ţuţea n-a fost scriitor şi nici filosof. Şi totuşi... Geniul său, marele său
talent a constat în a îmbrăca sistemul dogmatic creştin în haina oralităţii, a
formulării memorabile. Căutaţi pe internet înregistrările video. Ascultaţi-l,
priviţi-i ochii strălucitori, delectaţi-vă cu mimica sa infinit de expresivă.
Nu se poate să nu fiţi captivaţi. Dacă trece aşa uşor „proba ecranului, a
sticlei”, cum spun experţii în comunicare, dacă reuşeşte să ne captiveze şi după
moarte, vă închipuiţi cum era omul într-o discuţie faţă către faţă?
S-a spus despre Ţuţea că a fost un Socrate al
românilor. Mie mi se pare cumva inexact. E drept, provenea dintr-o tradiţie a
gînditorilor spontani, deschisă de Nae Ionescu, orator desăvărşit, capabil să
ţină un curs de filosofie fără notiţe, pornind de la o temă care-i venea de
dimineaţă în minte, urmărindu-i dezvoltarea în istoria ideilor, bizuindu-se pe
o memorie fabuloasă. Întru cîtva, aşa făcea şi Nicolae Iorga, şi Constantin Noica.
Totuşi, mi se pare că Ţuţea avea ceva în plus – şi anume recursul la o vînă a
vorbirii populare, aceea sintetică, tranşantă, fără rest. Formulările lui Ţuţea
au ceva din definitivul aporeticii populare. Chiar el spunea - la întrebările fundamentale ''de ce?'' si ''în ce
scop?'' aporetica rurală românească răspunde: ''d-aia''. Sintagmele sale au
consistenţa pietrei. Nu lasă loc de întors – le accepţi sau le respingi. Ţuţea
nu te duce, precum Socrate, în dilemă, în aporie, demontîndu-ţi argumentaţia.
Ţuţea afirmă, fără rest. Dacă Socrate făcea maieutică, adică moşea adevărul,
scoţîndu-l din interlocutor ca pe un copil din mamă, Ţuţea îţi arată adevărul
gata făcut, bine crescut, în splendoarea maturităţii sale. Mă gîndesc că un
astfel de stil – imperial, apostolic – nici nu s-ar potrivi oricărui conţinut
ci numai unuia dogmatic, tradiţional. Şi aşa ajungem la substanţa gîndirii lui
Ţuţea.
Şi despre asta s-au spus şi s-au scris multe.
Dacă ar fi să sintetizez, aş zice şi eu că Petre Ţuţea a fost ultimul teocrat
al României. Un om de dreapta, religios şi monarhist, inamic al oricărei
revoluţii. Un Joseph de Maistre de la Boteni. Pentru Ţuţea, exista un singur
Adevăr, şi anume existenţa lui Dumnezeu, structurat trinitar şi revelat
teandric, prin persoana lui Iisus Hristos. De aici, omul şi-a dezvoltat
întreaga meditaţie, atent să se plaseze sub autoritatea dogmatică şi să fie cît
mai clar în termeni. Spunea chiar el: “M-a
întrebat cineva odată: Mă Petrică, tu cînd te aşezi la masa de scris cum scrii?
- Sînt emoţionat de fila goală. Prima mea grijă e să nu fiu pîndit de demonul
originalitătii. Urmăresc să nu fiu original şi să fiu cuviincios. - Eşti
inspirat? - Nu, nu stă niciodată un zeu în colţul camerei mele cînd scriu eu.
Sînt foarte neliniştit. Eu, care sînt creştin... Am două nelinişti; să nu se
afle în expunerea mea nici o inadvertenţă terminologică şi nici o impietate”.
Punerea sub autoritatea sistemului dogmatic l-a dus pe Ţuţea către o limpezime de cleştar. A înţeles şi a asumat toate
consecinţele sistemului, ca un matematician ce porneşte de la un corp
axiomatic, dezvoltînd apoi, prin operaţii logice, un întreg cîmp de teoreme.
Probabil că o experienţă la limită i-a marcat gîndirea – trecerea prin infernul
carceral. În tinereţe, vreo 12 ani, Ţuţea a fost de stînga. A scos o revistă,
cu Petre Pandrea, a murdărit cu grafitti „de închiriat” zidurile palatului
regal. Apoi, în închisoare, victimă a bestialităţii torţionarilor, n-a mai
găsit altă soluţie decît aceea de a-şi pune sufletul în mîinile lui Dumnezeu. O
spune chiar el: “Cînd am văzut, în închisoare,
că tot regimul care mi se aplică e inoperant - puteam eu, ca om, să-mi explic
asta? Şi atunci m-am gîndit că există o forţă supracosmică, transcendentă,
numită Dumnezeu. Numai El putea face isprava asta, ca eu să scap de înlănţuire.
Pentru că, personal, nu mă pot dez-lănţui si elibera. Iar a vieţui acolo, la
închisoare, fără asistenţa Lui nu se poate; au fost oameni care au murit...
Atunci s-a născut în mine credinţa nelimitată în atotputernicia si
atotbunătatea divină”.
Religia creştină, pe care şi-o
asumă fără rest, îi aduce nu numai claritate ci şi consolare. „Prima
funcţie a unei religii reale este consolatoare, fiindcă fără religie am lătra
precum cîinii. Ne naştem, trăim, ne îmbolnăvim, îmbătrînim şi murim. Şi întreg
peisajul speciei om culminează în cimitir. Destinul uman nu e o invitaţie la
fericirea de-a trăi. Singurul mod de-a evita neliniştea metafizică a
cimitirelor este religia. Cu religia intri în cimitir în plimbare. Cu filozofia
intri în cimitir - cum a intrat prietenul meu Cioran - prin disperare”. De aceea, filosofia i
se pare caducă – niciodată, Ţuţea n-a spus despre sine că e filosof ci gînditor
creştin. Nu teolog, “că n-am toate
instrumentele”, zicea, ci gînditor creştin. Unul care se mişcă între
poruncile date lui Moise de Iahve şi Predica de pe Munte a lui Hristos. Un cîmp
larg, al misterului, din care se naşte şi etica, şi istoria, şi politica. Ba
chiar şi ştiinţa. Despre toate, Petre Ţuţea poate să spună ceva. Şi o face
antologic.
În domeniul eticii, Ţuţea considera că nu se
poate spune nimic mai mult decît o face dogma creştină – cele zece porunci. Ele
sînt fundamentul comportamentului bun al omului în lume. Orice altă construcţie
morală, bizuindu-se pe adevărurile omului, i se pare ca Mersul Trenurilor –
poţi să te dai jos oricînd din tren şi să te urci în altul. De aici, calea
către orice arbitrar, către orice abuz se deschide larg.
În domeniul istoriei,
Ţuţea considera că nu poţi înţelege nimic, dacă reduci evenimentele la lupta
pentru putere, la principii economice sau la hazard. Istoria e modelată de
curentul subteran al Providenţei, al Planului lui Dumnezeu, al aspiraţiei
omului către absolut. “La puşcărie am
demonstrat vreme de două ore că istoria românilor dezgolită de crucile de pe
scuturile voievozilor e egală cu zero. Că doar voievozii nu s-au bătut pentru
ridicarea nivelului de trai! Istoria se face cu Biserica”, spune Ţuţea.
În domeniul ştiinţific, doar revelaţia divină îl
conduce pe savant la descoperire, crede Ţuţea. E o favoare pe care i-o face
Dumnezeu, de exemplu, lui Newton ,
dîndu-i ideea atracţiei universale, în timp ce-l pocnea mărul în cap. Că e aşa,
o arată milioanele de oameni care au păţit acelaşi lucru înaintea lui Newton , fără să le vină
ideea gravitaţiei. Mai mult, intuieşte Ţuţea, întîlnindu-se fără să ştie cu
cele mai noi teorii din neuro-ştiinţe, poate că sediul gîndirii nu e creierul
uman. Spune el: “Apariţia unui mare
gînditor e pentru creier ca o baie pentru un om care a muncit, a asudat, s-a
murdărit si se spală. Gîndirea este o ''spălare'' a creierului. Asta mă face
cîteodată să cred că gîndirea nu e din creier si că acest creier e numai un
sediu... De ce gîndirea nu e produsă de creier, care e numai un sediu? Fiindcă
n-o produc toate creierele. Dacă inteligenţa ar fi produsul creierului, atunci
între Goethe şi nea Ghiţă n-ar mai fi nici o diferenţă.”
În fine, în domeniul politic, gîndirea lui Ţuţea atinge
coerenţa marilor iniţiaţi, tradiţionalişti – cum ar fi Rene
Guenon. Ţuţea înţelege că deasupra Statului trebuie să stea Biserica
autoritară. Cu alte cuvinte, că puterea temporală nu poate fi acordată decît de
autoritatea spirituală. E punctul cel mai uimitor pentru noi, oamenii moderni,
trăitori în Epoca de Fier, Kali – Yuga. Şi totuşi, e lucrul cel mai firesc
pentru antici. Cînd vorbea despre sistemele politice degradate, Platon menţiona
tirania, democraţia şi oligarhia. Ţuţea e de aceeaşi părere. Democraţia, idolul
lumii moderne, i se pare compatibilă cu libertatea umană dar are inconvenientul
că-i lipseşte un sistem riguros de selecţie a valorii conducătorilor. Spune
Ţuţea: “Fără să gîndesc în stilul darwinismului
social, nu pot să rămîn indiferent la incapacitatea democraţiei de a asigura
selecţiunea naturală a valorilor. Democraţii gîndesc corpul social aritmetizat:
numără capetele toate şi unde e majoritate, hai la putere. Sufragiul turmei!
Asta e părerea mea despre democraţie”. Vă
daţi seama cum suna asta în anii ’90, după ce românii abia îl
răsturnaseră pe Ceauşescu şi visau la democraţie? Abia acum, după 25 de ani de
experienţă democratică, începem să înţelegem justeţea punctului de vedere
tradiţional.
Mulțumesc pentru o atât de consistentă postare!
RăspundețiȘtergere