duminică, august 02, 2009

Am pierdut şi Castelul Bran...


Am fost în week-end la Moeciu şi am trecut pe la castelul Bran. În ciuda faptului că statul român l-a golit de mobilă, de cînd cu retrocedarea, castelul atrage turiştii ca un magnet. Dominic de Hsbsburg a făcut treabă bună, remobilîndu-l şi punînd accent pe figurile Familiei Regale... În schimb, Muzeul Vămii, în care ministerul Culturii a mutat exponate extrem de valoroase, abia e călcat de public. Deci, cel care atrage e castelul, iar oamenii lui Dominic i-au imprimat o notă comercială, atractivă (de exemplu, muzeografele sînt îmbrăcate în costume de epocă, se vînd tot felul de suveniruri medievale, a fost lansat vinul "Renaşterea Castelului Bran", se face un efort conştient de mediatizare etc )... Din nou, statul român greşeşte - cu mai multă dibăcie, ar fi putut deveni părtaş la cîştig. Aşa, bate din buze la pierdere...

4 comentarii:

  1. Patrimoniul cultural din Romania ar putea aduce multi bani la bugetul statului si al administratiilor locale daca muzeele ar fi promovate intro lumina moderna. Din pacate mai toate muzeele din tara noastra sunt in umbra,stau tacute asteptand vizitatorii care in aceste vremuri au uitat de existenta lor. Sunt din Pitesti si va spun cu tristete ca nu am observat in orasul nostru sau prin imprejurimile lui niciun panou publicitar care sa atraga atentia turistilor ca in acest oras sunt muzee. Mare pacat, mai ales ca aici se afla cel mai modern planetariu digital din tara noastra iar cladirile care adapostesc muzeele sunt amplasate chiar in centrul orasului.Din statiile de autobuz am constatat cu stupoare pot sa spun ca de curand in fata muzeului de arta si al muzeului judetean au rasarit ca ciupercile dupa ploaie niste ghivece din plastic maro care troneaza la mare cinste pe treptele de granit si piatra veche adapostind niste petunii. Doamne Dumnezeule!!!, m-am zis, au inebunit cei de la muzeu??!! Ce naiba fac acolo au terminat toata treaba si s-au hotarit sa promoveze prostul gust? Oameni bunipromovati-va imaginea cu seriozitate si mandrie nu va transformati in niste cocalari!! Pana anul acesta nu am vazut asa ceva la muzeu, imi placea gradina lor ingrijita, sobra, frumoasa...Acum, Doamne! Va rog pe aceasta cale incondeiati-i dumneavoastra, deschideti-le ochii, scuturati-i sa-si revina, sa ascunda acele hidosenii si sa promoveze valorile pe care le adăpostesc acolo, caci ne facem de ras! Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  2. Alina, ai mare dreptate! Problema muzeului judeţean Argeş este managementul prost al domnului director Cristocea, despre care am scris, ca jurnalist (stîrnind un mare scandal, la vremea aia...). Aceeaşi opinie i-am spus-o şi în calitate de director al direcţiei pentru cultură, dar nu l-a impresionat, cîtă vreme bugetul vine de la consiliul judeţean... Cred că muzeul judeţean se poate transforma într-un furnizor de cultură, doar venind în stradă, în întîmpinarea cetăţeanului. PR-ul muzeului trebuie să-l tragă de mînă pe piteştean, să-l vrăjească, să-l aduca la planetariu, la expoziţii temporare, la evenimente... Dar, nu! La noi, muzeografii sînt deranjaţi de public, ei fac "ştiinţă", "cercetare", "teze de doctorat", sînt deasupra laturii comerciale!!! Hai că mi se face silă!

    RăspundețiȘtergere
  3. statul roman, ca de obicei, isi da cu dreptu'n stangu'...

    RăspundețiȘtergere
  4. Păcat... puteau negocia, mai ales că-l ştiu pe directorul de la Bran - Narcis Dorin Ion e un tip jos pălăria.

    RăspundețiȘtergere