Adeptul Căii de Mijloc ştie dintotdeauna că Universul este Mental. Această afirmaţie, atît de simplă, necesită astăzi explicaţii. Cum adică mental, se va mira cititorul modern? Ce-au a face lucrurile cu mintea? De la Descartes încoace, am înţeles că există o distincţie netă între subiectul cunoscător şi obiectul cunoaşterii – că doar nu dispare lumea odată cu moartea noastră! Sau vrei să spui, autorule, că Universul este creaţia Cuiva? Tare naiv mă mai crezi! Tu n-ai parcurs măcar fizica şi chimia ce se învaţă la liceu? Ai fi aflat atunci că materia se autoorganizează, urmînd nişte legi precise, trecînd de la simplu la complex. În toată povestea, nu e loc, nu e nevoie de un Creator - cu atît mai puţin de Mintea lui. Deci, despre ce vorbim noi aici?
Şi totuşi... Ştiinţa contemporană nu e atît de tranşantă. Ea
cercetează „de jos în sus”, observînd modul în care se combină elementele, evidenţiind
legităţile ce funcţionează la diverse paliere ale existenţei. De multe ori,
celebra „autoorganizare” este doar un nume generic dat Formelor ideale sau
Şirurilor creşterii viului, care par a se regăsi atît în fulgii de zăpadă cît
şi în corolele florilor. De multe ori, regulile vibraţiei, ritmului,
polarizării şi genului sînt cît se poate de clare în fizică, în chimie, în
biologie, în sociologie... Nimic nu există fără cauză. Atunci, logic ar fi să
putem vorbi şi despre o Cauză primă, din care derivă lumea substanţelor şi a
formelor, a legilor şi a sentimentelor. În secret, ştiinţa doreşte să înţeleagă
această Cauză, altfel n-ar căuta o teorie globalizantă, o Formulă Ultimă, din
care, prin particularizare, să putem descrie fiecare nivel al realităţii. Dar
se loveşte de două limite – în jos, spre Infinitul Mic, unde totul devine
probabilitate, şi în sus, spre Infinitul Mare, unde totul devine fluctuaţie.
Vălul lui Isis nu poate fi străpuns cu una, cu două...
În aceste condiţii, ideea că Universul e Mental ne poate indica o
altfel de paradigmă, demnă de cercetat pînă şi de omul modern. Tradiţia
consideră că totul este Spirit, viu şi infinit. Despre Spirit în sine nu se
poate vorbi, e dincolo de cuvinte, în schimb putem cerceta manifestările sale,
în toate cele trei ipostaze – materie, energie şi informaţie. Şi o facem cu
ajutorul mentalului din noi, „secretat” de cea mai complexă structură pe care o
cunoaştem pînă astăzi – creierul uman. Departe de a fi un epifenomen, rezultat
întîmplător din jocul elementelor, creierul nostru (cu corp cu tot) pare mai
degrabă un Microunivers, un „ciob holografic” al Macrouniversului (lucru
cunoscut de Cei Vechi), o oglindă a întregului. De aici se nasc multe
posibilităţi interesante. Prima ar fi aceea că ştiinţa umană nu poate evolua
fără să ia în considerare fenomenele conştiinţei. Activitatea creierului ne-ar
putea furniza date pe care instrumentarul tehnic e incapabil să le obţină
(gîndiţi-vă la toate manifestările mentale cunoscute sub denumirea generică de
revelaţii). Apoi, dacă totul este Spirit, viu şi infinit, înseamnă că moartea
este o trecere spre altceva, nu o distrugere iremediabilă. În fine, dacă
Universul este Mental, devine foarte probabil ca să existe şi alte forme de
inteligenţă în afară de specia umană.
Pe axioma că totul este Spirit se bazează şi majoritatea actelor
divinatorii. La început, oamenii au căutat informaţii despre lume şi viitor
prin interpretarea dansului astrelor, zborului păsărilor, solidificării
metalelor topite – observînd, cu alte cuvinte, Forme, Ritmuri şi Interacţiuni,
în marea curgere. Apoi, au apărut machete ale Lumii, truse de scule magice,
colecţii de elemente (beţişoare, cochilii, rune, cărţi de joc). Amestecate şi
aruncate în diverse moduri, ele formau configuraţii semnificative pentru ochiul
iniţiatului. Cele mai vechi manuale de divinaţie, printre care menţionăm „I
Ching”, în Orient, şi „Cartea lui Thot”, în Occident, conţineau explicaţiile
Figurilor astfel formate. „I Ching” a ajuns pînă la noi. Din păcate, „Cartea
lui Thot” s-a pierdut. Ne-a rămas doar trusa de scule aferentă – se numeşte
Tarot şi se prezintă sub forma unui joc de cărţi. Despre Tarot va fi vorba în
continuare.
Cea mai veche mărturie privind Tarotul datează din 1227. Cronicile
epocii spun cum copiii italieni sînt instruiţi în „cunoaşterea virtuţilor” prin
intermediul unor foiţe care se numesc „Carticelle”. Mostre din acestea se
găsesc în Tarotul din Marsilia şi în Tarotul din Mantegna. Cărţile se pictau
manual, pe suporturi delicate şi greu de păstrat, fiind accesibile doar
familiilor înstărite, care le transmiteau generaţiilor următoare prin
testament. În „Tratatul organizării familiei”, scriere din 1299, cărţile sînt
numite „naibi”, o unealtă de educaţie a aristocraţiei. Din 1332, Tarotul se
regăseşte în inventarele de bunuri ale suveranilor occidentali. Mai apoi,
Biserica îl interzice ca joc, iar din această persecuţie se naşte nevoia de a-i
ascunde secretul şi de a-l transmite doar în cercurile ezoterice. Treptat, se
face trecerea de la tarotul italian la unul provensal, cu imagini şi culori mai
simple. În fine, din secolul al XVIII-lea, Tarotul se răspîndeşte în întreaga
Europă şi începe să fie studiat de ocultişti.
Pe la 1750, francezul Court de Gebelin identifică un specific egiptean
al Tarotului, legîndu-l de pierduta „Carte a lui Thot”. Eliphas Levi continuă
studiile lui de Gebelin, stabilind corespondenţe între alfabetul ebraic, căile
Arborelui Vieţii din Cabală şi cărţile de Tarot. În secolul al XIX-lea, Oswald
Wirth redesenează cu acurateţe imaginile Tarotului, pornind de la cele
originale. Papus îi studiază simbolismul culorilor, sugerînd interpretări
alchimice. În fine, la începutul secolului al XX-lea, grupul ezoteric „Golden
Dawn” crează versiunea Tarotului Rider – White, cu grafică Art Nouveau, cel mai
folosit pachet din lumea anglo-saxonă. Astăzi, există sute de jocuri de Tarot,
datorate unor graficieni diverşi, care nu schimbă însă cu nimic semnificaţia
lamelor şi arhitectura consacrată.
Dar cum arată un astfel de instrument divinatoriu? Să analizăm Tarotul
de Marsilia, unul dintre cele mai folosite. Se prezintă sub forma unui pachet
alcătuit din 78 de cărţi sau arcane, împărţite în două grupe. Prima cuprinde 56
de arcane minore, în patru Culori (Monede, Cupe, Bîte şi Spade), cu zece numere
(de la unu la zece) şi patru figuri (Valet, Cavaler, Regină şi Rege) pentru
orice culoare. Nu e greu de observat că, din arcanele minore, au derivat
actualele jocuri de cărţi, prin edenumirea culorilor (Caro, Inimi, Pici şi
Trefle) şi eliminarea Cavalerului. A doua grupă e formată din 22 de arcane
majore, înalt semnificative, care poartă nume diverse (Scamatorul, Papesa,
Spînzuratul, Roata Norocului etc) şi permit corespondenţe alchimice,
cabalistice, numerologice, psihologice. Împreună, etalate după diverse sisteme,
arcanele minore şi majore permit interpretări multiple, funcţie de problemele
puse în discuţie şi, mai ales, de ştiinţa hermeneutului care se apleacă asupra
lor.
(articolul integral în numărul din octombrie al revistei "Curtea de la Argeş")
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu