luni, noiembrie 19, 2007

La mulţi ani, Monica Lovinescu!


1923 – S–a născut Monica Lovinescu, critic literar, eseist; din 1948 a cerut azil politic în Franţa; a colaborat la revistele publicate de diaspora românească, la postul de radio “Europa liberă” (o parte din articole sunt reunite în volumul “Unde scurte”)

Tinerii se vor mira, desigur, cînd le voi spune că există eroi ai radioului. Ce fel de eroi ? Vrei să spui, poate, DJ ! - îmi vor replica respectivii. Numai erou nu e antipaticul ăla de Andrei Gheorghe ! Sau te gîndeşti la Cîrcotaşi, la Morar şi Buzdugan ? Nici unul, nici alţii, dragii mei. A existat o vreme cînd părinţii voştri ascultau un post de radio numit “Europa liberă”. Şi o făceau cu fereală, să nu-i prindă Secu (pentru cei de tot tineri o să spun că Secu a fost o organizaţie care ne-a dat, după 1989, mulţi senatori şi deputaţi…). Nu, “Europa liberă” nu difuza prea multe topuri dar avea nişte talk-show-uri grozave ! Ţi se ridica părul în cap de emoţie cînd cîntau nişte trompete şi o voce gravă zicea: “Teze şi antiteze la Paris. O emisiune de Monica Lovinescu…”. Apoi o voce graseiată, aspră, începea să spună adevărurile pe care, cu toţii, am fi vrut să le spunem şi n-aveam curaj. Sigur, “Europa Liberă” avea mulţi crainici şi analişti dar, dintre toţi, Monica Lovinescu se distingea printr-o claritate a expresiei, o siguranţă a valorilor şi o causticitate a cuvîntului, care o făceau inegalabilă. Ea nu făcea spectacol radiofonic – lupta în tranşee cu prostia agresivă a epocii. Ce mai… O ascultam pe Monica Lovinescu aşa cum îl ascultau francezii sub ocupaţie, pe De Gaulle, la BBC !

5 comentarii:

  1. E una dintre norocosii invingatori ai comunismului.Ar fi demn de subliniat care erau personajele cu care se razboia Monica Lovinescu

    RăspundețiȘtergere
  2. Interesant: si tu, si Alexandru Solomon (regizorul filmului "Razboi pe calea undelor", documentar despre "Europa libera"), va adresati tinerilor. Sau incercati sa ajungeti la urechile lor... Hai sa zicem "celor foarte tineri", ca n-om fi noi asa batrini!
    Am observat insa, dupa vizionare, ca "tinerii" cam ridicau din umeri, in timp ce ceilalti, cei cam la 35 de ani si peste, erau tulburati pina la mutenie.
    Sint curioasa... filmul va veni in cinematografe. Ce fel de public va avea?
    Exista citeva imagini in documentar, cu Monica Lovinescu. Da declaratii, din pat.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dom`le! Mai activ dacă se poate! Cititorii sunt mâniaţi că nu postezi!

    RăspundețiȘtergere
  4. salut maestre,
    iata ca ne putem intalni si asa destul de ciudat.
    de cateva zile mi-am deschis si eu un blog http://:minciuna.ablog.ro
    si acum ma pregatesc sa inteleg ce si cum.
    sper sa nu te superi ca am intrat aici la comentarii, dar habar n-am altcumva cum as fi putut sa te gasesc.
    numele meu este adrian manolache si am emailul:manolacheadrian@yahoo.com,
    poate cand si cand mai putem discuta pe messenger.
    numai bine.

    RăspundețiȘtergere
  5. Iată de unde puteţi descărca şi discuta cele trei proiecte propuse pentru dezbatere de către ministerul învăţământului:
    Lege privind Statutul Personalului Didactic (proiect aflat în dezbatere publică începând cu data de 17 decembrie 2007)
    Articol nou Legea Învăţământului Superior (proiect aflat în dezbatere publică începând cu data de 17 decembrie 2007)
    Articol nou Legea Învăţământului Preuniversitar (proiect de lege aflat în dezbatere publică începând cu data de 17 decembrie 2007)

    meiproiect.forumotion.com/index.htm
    AICI este locul de dezbatere.

    RăspundețiȘtergere