sâmbătă, iunie 07, 2008

Despre tehnică în ţara lui Coandă


1886 - S-a născut savantul Henry Coandă, pionier al aviaţiei mondiale, membru al Academiei Române; a construit şi testat primul avion cu reacţie (1910) şi a descoperit fenomenul aerodinamic numit "efectul Coandă", cu aplicaţii tehnice multiple (m. 24.11.1972)

Ţin minte ca acum – pe la şase ani am citit în revista „Cutezătorii” un interviu cu savantul Henry Coandă... Mă rog, mai curînd m-am uitat la poze. Alături de celebrul inventator, care mie nu-mi spunea nimic, era o ilustraţie cu un fel de proiectil cu aripi, lăsînd în urmă un jet de flăcări iar un tip cu ochelari de protecţie îşi făcea de lucru prin carlingă. Ăsta a fost începutul – de atunci am devenit un pasionat al tehnicii româneşti, prezentată în revistele de popularizare. L-am decupat pe Vlaicu, în liliacul său zburător, am colecţionat timbre cu astronautul Prunariu (Doamne, ce tensiune între nume şi profesie ! Cam cum am zice astăzi „senatorul Văcăroiu”...), apoi m-am făcut inginer şi am tocit cursurile unor mari profesori români, care ştiau de-a fir a păr cum e cu modelele matematice ale fenomenelor electromagnetice. Şi atunci, Doamne Dumnezeule, de ce în ţara asta şuruburile nu prind iar contactele electrice se împuşcă ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu