vineri, septembrie 21, 2007

Cărţile vîrstelor



Stînd cu prietenul Mişu la o şaormă şi povestind, indubitabil, despre cărţi, ce ne veni în minte? Nu un glonte uite-atîta ci ideea de a face o listă cu cărţile vîrstelor... Căci una citim în pruncie şi alta la cărunteţe, conform metabolismului psihicului uman. E un fragment frumos din Sf. Pavel, epistola 1 către Corinteni, nu-mi mai vine acum exact în cap dar... sună cam aşa: Cînd eram copil, vorbeam ca un copil, simţeam ca un copil, gîndeam ca un copil; cînd m-am făcut om mare, am lepădat ce era copilăresc. De adăugat... citeam ca un copil.... acum ... citesc ca un om mare. Şi, probabil, se va găsi ceva de citit şi după moarte...

Dar să nu batem cîmpii! Care ar fi cărţile copilăriei, care ale tinereţii, care ale maturităţii şi care - ale bătrîneţii? Azi, dau o listă cu

preferatele copilăriei mele

(parcă mă şi văd, copil slăbuţ citind la soare, pe pragul casei ...), aşa cum mi le aduc aminte.

Prima carte - Vulpişor. Nu mai ştiu de cine, o învăţasem pe dinafară, înainte de a putea citi, din lecturile părinţilor... A doua - Ciopîrţilă (ce titluri, frate!)

Legendele Olimpului - povestite de Alexandru Mitru
Din marile legende ale lumii - acelaşi
Recreaţia mare - Mircea Sîntimbreanu
Cişmigiu et comp - Grigore Băjenaru
Singur pe lume - Hector Malot
Bastonul cu mîner de argint - Mitru
Nastratin Hogea - nişte povestioare simpatice
O mie şi una de nopţi... şi cele repovestite de Camilar, şi cele nu ştiu cîte din BPT
Talismanul de safir - nu mai ştiu de cine, doar titlul mi-a rămas...
Legendele Ţării lui Vam - Colin
Din ţara legendelor - Mitru (ciclul Bihariei, fabulos...)
Til Buhoglindă (era un format mare, excelent ilustrat)
Gargantua şi Pantagruel (două traduceri, Vulpescu şi nu mai ştiu cine... A lui Vulpescu e mai complicată, cu jocuri de cuvinte, păcat că e doar cartea lui Gargantua...)
Ultimul mohican - Cooper
Mult Karl May - Winetou dar şi Testamentul incaşului
Mult Jules Verne - îmi plăcea mai ales Căpitanul Hatteras, cucerirea Polului Nord, citeam iarna, lîngă soba ce trosnea, aromitoare... Dar şi Călătoria sub mări, în centrul Pămîntului, la Lună
Muschetarii... lui Dumas
Ciclul Pardaillan şi Fausta - Zevaco
Cocoşatul - Feval
Cu nimic mai prejos - Ciclul Cavalerilor al lui Ioan Dan!!!
Toate pînzele sus! - Radu Theodoru
E.A. Poe - povestirile horror dar şi Aventurile lui Arthur Gordon Pim
dar aici trecem spre adolescenţă...

Mai ziceţi şi voi!

P.S. Mi-am mai adus aminte cîteva...
Tom Sawyer şi Huck Finn - Mark Twain
Prinţ şi cerşetor - acelaşi
Poveştile fraţilor Grimm (de citit şi la bătrîneţe, în cheie iniţiatică!)
Poveştile lui Petre Ispirescu
Păcală - Petre Dulfu


Ar trebui să adaug marii autori români, recomandaţi la şcoală. Nu mi-au plăcut toţi, aşa că rămîn cu

Hanul Ancuţei - Sadoveanu (Fraţii Jderi se savurează mai bine la bătrîneţe, ca şi poveştile de vînătoare şi pescuit!)
Amintirile din copilărie - Creangă

...şi Medelenii - la adolescenţă!

La capitolul cărţi pentru copii, apărute mai încoace, aş pune pe lista indispensabilă pe Harry Potter (chiar dacă traducerea e, uneori, neizbutită), Copiii lămpii fermecate, poate ceva din seria Lumii disc a lui Terry Pratchett (dar copiii nu gustă ironia...) şi Lumea lui Rocannon, a Ursulei K. Le Guin, un space-opera duios şi uşor de citit. Şi mai am un titlu, de un român - Apărătorii, de Radu Ciobotea, o replică modernă la Fraţii Jderi.

Tot scriind şi uitîndu-mă în bibliotecă, îmi dau seama că nu mai păstrez nici 5% din cărţile copilăriei mele. Păcat.

4 comentarii:

  1. Salut Cristi...interesanta ideea ...astept continuarea listei!!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. La Medeleni!...Doamne cat mi-a placut cartea asta... Daca ar intra si copii de azi pe blogul tau... ce bine ar fi si ce bine le-ar prinde si lor, si noua.

    RăspundețiȘtergere
  3. Comantarii la comentarii!

    Adriana, salut! Voi scoate şi restul din străfundurile sufletului, ha!

    Al - ai puţină răbdare cu Medelenii, cu Poveste de Crăciun, cu Invitaţie la dans, cu Cireşarii... Astea - la adolescenţă, unde Eros şi Thanatos se bat în hormoni! Aici, lecturile băieţilor şi ale fetelor încep să se deosebească fundamental...

    RăspundețiȘtergere
  4. Hmmm, ai dreptate, uite vezi, nu m-am gandit ca lecturile fetelor difera intr-adevar de cele ale voastre... mi-a scapat. Mi-am dat seama ca de-aia nu ai pe lista copilariei nici "Heidi, fetita muntilor", alta carte care pe mine m-a fascinat in copilarie. E chiar interesant sa imi compar lista "de fata" cu a voastra :)

    RăspundețiȘtergere