miercuri, septembrie 26, 2007

Din Apocalypto


M-am apucat să văd Apocalypto, filmul lui Mel Gibson... Şi se dovedeşte că nu ştii de unde sare iepurele, unde poţi să găseşti un bob de înţelepciune! Pentru cine nu l-a văzut, doar o idee - e vorba despre sfîrşitul lumii la mayaşi, adică despre venirea spaniolilor... De ce s-a prăbuşit un imperiu splendid, în faţa cîtorva zeci de conquistadori? Pentru că era "copt" pe dinăuntru, ne sugerează Gibson, cu zei cruzi, cerînd sacrificii umane, cu foamete, cu strămutări de populaţii. Dar nu vreau să vă povestesc un film ci cîteva scene... despre o societate tradiţională, un sat de vînători din junglă.

La vînătoare, în junglă. Tinerii vînători se întîlnesc cu un grup de refugiaţi, bărbaţi obosiţi, femei murdare, copii scheletici. Tatăl unuia dintre vînători spune: Sînt bolnavi de frică. Frica e molipsitoare. V-a stricat şi vouă pacea. Nu vă temeţi!

Refugiaţii îl întreabă de bătrînul vînător cine este. Moşul îşi legitimează prezenţa: Sînt Jaguar sălbatic. În pădurea asta am vînat cu tatăl meu. Înainte de mine, tatăl meu a vînat cu tatăl lui. Acum, eu vînez aici cu fiul meu. Şi el o va face şi după ce eu n-o să mai vînez...

Noaptea, tribul e strîns în jurul focului, iar Povestitorul zice: Omul era foarte trist. Stătea jos şi nu avea chef de nimic. Atunci, animalele s-au strîns în jurul lui. De ce eşti trist, omule? Pentru că sînt slab... Bine, ia ochii mei, a zis vulturul. Şi puterea mea - a zis Leopardul. Vreau să ştiu secretele pămîntului, a zis omul. Ţi le voi arăta, a zis şarpele. După ce a învăţat tot de la animale, omul a plecat. Sper să fie fericit, a zis maimuţa. Nu va fi, a replicat Bufniţa. Omul are în el un fel de gol, care îl împinge să vrea mereu ceva şi să nu fie niciodată mulţumit. Mie mi-e frică de el...

Aştept păreri de la voi

5 comentarii:

  1. salut cristi...recunosc ca inca nu am vazut filmul...dar promit sa o fac cu prima ocazie...subiectul pare destul de interesant...

    RăspundețiȘtergere
  2. Bună, Adriana!
    Nu ştiu dacă o să-ţi placă... mai ales de la mijloc încolo, unde vine vorba despre smulgeri de inimi şi vînători prin pădure... Oricum, cîteva scene rămîn antologice... de exemplu uimirea mayaşilor, cînd văd corăbiile spaniole sosite în golf... cam ca mirarea noastră, dacă am da peste vreun OZN... Dinspre corăbii veneau bărci cu soldaţi şi preoţi încruntaţi, cu crucea în mînă... Oare, dacă ar veni extratereştrii, or aduce cu ei preoţi de-ai lor, purtînd semnul Zeului lor?

    RăspundețiȘtergere
  3. Filmul e superb. O bijuterie, ca şi primul film al lui Gibson, mi-a plăcut mult, din păcate nu a avut mare succes la box office.

    RăspundețiȘtergere
  4. am vazut filmul la pro tv si e suuper tare........si vreau sa-l trag si de pe dc++

    RăspundețiȘtergere
  5. Am dat peste blog cautand informatii in plus despre film. Studiez civilizatia maya de mult timp ( tatal meu si-a scris teza de doctorat despre mayasi) si mi se pare foarte apropiat de adevarul antropologic. Istoric sunt cateva inadvertente: se incurca nitel perioadele si muralele apartin unei alte zone.In plus cunostintele lor de astronomie si cronografie erau mult mai avansate decat se lasa a crede: este imposibil ca eclipsa aceea sa ii fi surprins.Uimirea lor in fata corabiilor era alimentata de niste profetii apocaliptice stravechi ale zeului sarpe Quetzacoatl revenind sub forma unui om alb ( sursa Popol Vuh).
    Si prezentarea perioadei decadente mi se pare admirabila dar si faptul ca Mel Gibson si-a dat silinta sa respecte civilizatia maya fara a o supra/subestima.

    imi cer scuze daca sunt inoportuna :)

    RăspundețiȘtergere