miercuri, octombrie 17, 2007

Povestea zilei - Ultima scrisoare a Împăratului


18 octombrie 1967 - A murit ultimul împărat al Chinei, Pu I (n. 7.02.1906)

Cititorule necunoscut,

Caligrafiez aceste caractere în amurgul vieţii, iar soarele îmi încălzeşte mîna uscată, pe care venele şi-au trasat cu albastru propriul text. Am văzut multe iar altele mi le-am închipuit. Cunosc bucuria copilăriei, cu jocurile sale din Palatul Interzis, atunci cînd înălţam zmee în dimineaţa răcoroasă. Îmi amintesc de veşmintele colorate ale mamei şi de gustul cernelii... Pot încă să-mi aduc în suflet febrilitatea adolescenţei, simt încă în nări mirosul concubinelor imperiale. Cu ochii minţii revăd cazinourile, saloanele şi bordelurile pe care le-am colindat, pe limbă îmi stăruie amintirea gustului şampaniei şi al opiului. Dar dulceaţa lor se schimbă apoi în amărăciune de fiere vărsată, pe măsură ce vin la rînd în memorie anii războiului, cedările, laşităţile mele, aroganţa japonezilor, venirea comuniştilor victorioşi. Interesanţi oameni, comuniştii... Au luat ceva din filosofia lui Lao Tze, nu de la Marx. Au înţeles că totul curge, totul e fluid, rangurile se schimbă, oamenii pot fi reeducaţi. Pe mine m-ar fi putut executa fără vorbă multă... Au preferat să mă transforme în grădinar. Să fac ceva util semenilor, cum zicea învăţătorul meu... Acum, în amurgul vieţii, îngrijesc crizantemele albe şi mă conving, din ce în ce mai mult, că au avut dreptate. Viaţa e joc de nori, pe cer... Nimic stabil, nimic de neclintit... Doar frumuseţea schimbărilor.

2 comentarii: