Motto (adaptat): S-a stins
viața falnicei Veneții,
N-auzi cîntări, nu vezi lumini de baluri;
Pe scări de marmură, prin vechi portaluri,
Pătrund turiștii, dărîmînd păreții !
N-auzi cîntări, nu vezi lumini de baluri;
Pe scări de marmură, prin vechi portaluri,
Pătrund turiștii, dărîmînd păreții !
Canal Grande
Uite că nu scap de ce m-am temut! Astăzi plec
spre Veneția și am inima strînsă. Mă gîndesc că voi găsi un oraș asediat de
turiști, calamitat, de nefrecventat. Știri recente spun că venețienii,
exasperați, cer introducerea de taxe mari pentru vizitatori. Dar o fac cu
jumătate de gură – orașul din lagună trăiește de pe urma turismului. Un paradox
tragic. De la Padova la Veneția, trenul face cam 45 de minute, cu avantajul că
te lasă chiar în inima orașului, la Gara Santa Lucia, după ce străbate un pod
lung de kilometri, printre ape. Majoritatea venețienilor s-au mutat “pe continent” – din goana trenului
zăresc spații industriale, depozite, porturi în care stau ancorate vase de
croazieră, înalte cît blocurile cu zece etaje. Gara mare și animată seamănă,
cumva, cu aceea din Florența, numai că, ieșind de la peroane, dai de apă. Soluția
optimă de transport este abonamentul de o zi sau două, cu toate rutele incluse.
Veți primi un card de acces, pe care ar fi bine să nu-l pierdeți – funcționează
ca o cheie electronică pentru turnicheți. Și zău că veți avea parte de ei,
peste tot!
Basilica San Marco
Ne hotărîm să luăm un vaporetto, pînă în Piața
San Marco. În jur, lume amestecată – localnici care merg la piață, doamne
bătrîne cu căței, japonezi cocoșați sub povara Nikoanelor, copii. Canal Grande,
autostrada de apă, este străbătut de bărci cu motor, gondole și șalupe rapide.
Nu reușesc să identific palatele celebre de pe mal, prea sînt multe și
coșcovite – igrasia urcă, invariabil, pînă la primul etaj. Palatul venețian
este, de fapt, o construcție care a servit scopurilor negustorești – la parter
se găseau depozite, deasupra - birouri și săli mari, de primire, iar celelalte
două-trei niveluri adăposteau apartamente. Cum spațiul este redus, clădirea are
o formă trapezoidală, cu latura lungă și împodobită spre apă. În spate –
Dumnezeu cu mila! Dar cum au construit oamenii ăștia în lagună? Povestea e
cunoscută – totul stă pe trunchiuri de copac, înfipte în mîl, peste care s-au
bătut scînduri, peste care s-au pus blocuri de piatră. De sute de ani, fiind
scufundate total, în lipsa oxigenului, lemnele nu putrezesc ci se pietrifică. În
apa lagunei, Veneția a crescut ca o colonie de corali. De ce? Pentru a se feri
de năvălitori, apoi pentru a face mai ușor comerț, cu galerele sale ieșite din
pîntecele Arsenalului. O cetate cu ziduri de apă, întinsă pe fiecare petec de
pămînt disponibil, care și-a atins apogeul pe la 1450, cînd controla un vast
imperiu comercial, în Adriatică și în Mediterană. O Republică moștenind (ba
chiar prădînd) tradiția artistică a Bizanțului. O pavăză din vîsle, tunuri și
bordaje în calea turcilor, un cuib de tîlhari, aventurieri și exploratori. Un
arbitru al eleganței și al bunului gust dar și o mare casă de toleranță. O
oligarhie dependentă de ritualuri și o birocrație securistică, bizuindu-se de
turnători. Dar oare ce n-a fost Veneția?
Sala Marelui Consiliu - Palatul Dogilor
Piața San Marco
Dogana al Mare
Pînă la urmă, n-am ce face și mă așez la coadă
pentru Palatul Dogilor. Peste o oră, reușesc să intru. Interioarele sînt
fascinante, monumentale. Trecem prin camerele de consiliu și de judecată, pînă
în Sala Mare, care poate adăposti 1700 de persoane. Portrete ale dogilor, scene de bătălie la
dimensiuni colosale, “Paradisul” lui Tintoretto.
Săli de arme, mobile din lemn rar – latura diurnă a Puterii.
Urmează și cea nocturnă – pătrundem în birourile Inchiziției. Aici, sub tavane
pictate, funcționarii umbrelor analizau denunțurile, interogau suspecții și îi
trimiteau spre labirintul celulelor, pe Podul Suspinelor, o structură închisă,
prin care abia răzbate o rază de soare. Ajung acum în pîntecele bestiei,
printre săli de tortură și carcere, gîndindu-mă cum naiba a evadat de aici
Casanova, pe la 1756, acuzat de magie, blasfemie și spionaj. La ieșire, mi se
pare că au scăzut cozile la Dom și intru sub bolțile magnifice. Mare greșeală!
Jumătate din Asia s-a mutat înăuntru și face poze la altar.
Galeria Academiei
A venit ora mesei și zău dacă știu ce să aleg!
Peste tot înghesuială și mîncare proastă, pentru turiști. N-am de lucru și aleg
o locantă, pe lîngă Teatro La Fenice. Chelneri de culoare mă servesc cu minestrone,
o zeamă lungă de legume, pe care aș recomanda-o bolnavilor de stomac, și cu
spaghetti al nero di seppia. Bune macaroane, cu cerneala lor cu tot... Lejer
întremat, mă pregătesc pentru partea a doua a zilei – o vizită la Galeria
Academiei. Clădirea nu impresionează cu nimic. În schimb, aici poți găsi marea
pictură venețiană – Madonele fraților Bellini, procesiunile hieratice ale lui
Carpaccio, peisajele copleșitoare ale lui Tintoretto. Și cireșele de pe tort –
Tripticul Sfintei Liberata și cel al Ermiților, realizate de fantastul
Hieronimus Bosch. Ca de obicei, pierd simțul timpului, uitîndu-mă la orașele
sale miniaturale și la creaturile halucinante care le populează. În plus, mai
găsesc și o expoziție temporară cu desene leonardești, studii ale măsurii
corpului uman. Excelent!
San Giorgio Maggiore
Ziua se încheie cu o vizită la biserica San
Giorgio Maggiore, construită de Palladio, pe insula cu același nume. Andrea di
Pietro, zis Palladio, a fost poate cel mai interesant arhitect și filosof al
arhitecturii din Cinquecento. Succesor al lui Alberti și Bramante, s-a inspirat
major din stilul Romei antice, pe care îl teoretizează în „Patru tratate despre
arhitectură”, lucrare apărută în 1570. Folosește ordinele clasice, cu pilaștri,
porticuri logii - pentru clădiri laice. Faimoasele sale vile se găsesc
răspîndite în întreaga regiune Veneto. În schimb, în plină epocă barocă,
arhitectul construiește biserici austere, temple glaciale, ca “pentru academii de
gînditori”, vorba lui G.M. Cantacuzino. San Giorgio Maggiore nu face excepție.
O găsesc scăldată în lumină artificială – imensa fațadă de marmură albă
strălucește. Interiorul e vast și aerisit. Dar ce văd? În naos, sub cupolă, a
fost plasată o “operă de artă modernă” –
un turn de plastic, ca niște post-it-uri gigantice, puse unele peste altele! Nimeni nu poate să-mi explice monstruozitatea. Stînjenit, urc cu liftul
în clopotnița înaltă și subțire, de unde se deschide cea mai frumoasă panoramă
venețiană. Trag aerul sărat în piept și încerc să uit.
(Din Cartea Calfei călătoare, Vol 2, în pregătire)
Venetia e din nou in pericol ... ar fi un dezastru ca Europa sa piarda un oras definitoriu pentru istoria ei medievala ;(
RăspundețiȘtergere