Theodor Aman - "Unirea Principatelor"
Preambul
Se spune că, în timp ce masonii fac
politică, Francmasoneria este un loc al lepădării de patimi şi de interese, în
care oamenii liberi şi de bune moravuri pot să se cunoască şi să se
perfecţioneze. E perfect adevărat, dacă ne raportăm la esenţa iniţiatică a
Ordinului. Totuşi, realitatea nu operează cu esenţe. De la înfiinţarea
masoneriei speculative încoace, Loji întregi şi chiar Obedienţe au funcţionat
mult mai profan, sprijinind puterea politică sau împotrivindu-i-se, născînd
partide şi reţele internaţionale, punînd la cale experimente sociale pentru
modelarea viitorului. Cum să fi fost altfel, cînd Francmasoneria a strîns în
Templele ei minţile cele mai luminate ? Cine să fi făcut politică, dacă nu
elitele? Totuşi, pentru asta, Ordinul a plătit un preţ greu. Inevitabil,
intrînd în arena patimilor lumeşti, oricît ar fi fost de bine intenţionaţi,
francmasonii au făcut şi greşeli. Fraţii s-au învrăjbit cu Fraţii. Iar profanii
au rămas cu ideea că Oculta conduce lumea. În acest vacarm, omul de astăzi este
obligat să cunoască istoria, înainte s-o judece.
Primăvara
popoarelor
Istoria europeană contemporană începe cu
Revoluţia Franceză de la 1789, ai cărei conducători (cu excepţia lui
Robespierre) au fost francmasoni. Se inaugura atunci un nou curent de gîndire
şi acţiune politică, numit iluminism, care contesta ordinea imperială, bazată
pe dreptul divin, înlocuind-o cu drepturile omului şi ale naţiunii, cu recursul
la raţiune şi umanism. Vectorii Iluminismului au fost iniţiaţii din Anglia şi
Franţa, unii din familiile domnitoare europene, alţii din rîndurile burgheziei.
Circa 47 de rituri funcţionau pe teritoriul european, din Scandinavia pînă în
Transilvania, dar climatul politic, dominat de Marile Puteri, tulburat de
războaiele napoleoniene, n-a permis înfăptuirea unei ample construcţii
masonice. În schimb, peste Atlantic, coloniştii englezi, conduşi de masonii
George Washington, Thomas Jefferson şi Benjamin Franklin, ridică Statele Unite
ale Americii, o extraordinară democraţie creştină.
Anul 1848 este momentul „Primăverii popoarelor”, atunci cînd
o serie de revoluţii naţionale, dirijate din Lojele masonice franceze, au
zguduit imperiile europene. Refugiaţi la Paris, o serie de tineri intelectuali
români se formează în cea mai republicană Lojă a a Marelui Orient al Franţei.
Ion Heliade Rădulescu, Vasile Alecsandri, Mihail Kogălniceanu, Costache Negri,
Ion Ghica, fraţii Goleşti, fraţii Brătianu şi Nicolae Bălcescu învaţă
masonerie, istorie şi politică de la celebrii Lamartine şi Jules Michelet. Mai
mult, Bălcescu ia parte la atacul mulţimii asupra palatului Tuileries, alături
de prietenul său Adolphe Cremieux, avocat evreu, cel care va deveni, mai
tîrziu, preşedintele Alianţei Israelite Universale. Se spune că Bălcescu va
păstra mereu asupra sa o bucată de catifea, smulsă din tronul Burbonilor.
Urmînd planul carbonarului italian Giuseppe Mazzini, care
credea în misiunea divină a naţiunilor, revoluţia masonică este exportată în
toate capitalele europene, cu excepţia Londrei şi a Moscovei. Reacţia imperială
este însă pe măsură, revoltele sînt înăbuşite, iar statele naţionale mai au de
aşteptat. În Moldova, revoluţia a durat două zile, în Muntenia – trei luni, în
Transilvania – peste un an. Învinşi, masonii paşoptişti din Principate se
refugiază, din nou, la Paris, unde încep o propagandă susţinută pentru
înfiinţarea statului român. Sînt folosite toate mijloacele posibile – se
reactivează vechile contacte din Loji, se utilizează bani puşi la dispoziţie de
bancherii evrei, se publică articole entuziaste în gazetele controlate de
masoni. Propaganda va da roade opt ani mai tîrziu.
În 1856 se încheie Războiul Crimeii,
acţiune militară de proporţii (cuprinzînd o alianţă anglo-francezo-otomană)
pentru stăvilirea înaintării spre sud a Rusiei, în calea slavilor balcanici şi
a grecilor, urmărind controlului Dunării şi al Mediteranei. În Lojile Marelui
Orient al Franţei se discută „chestiunea românească”. Prea Puternicii Fraţi se
lasă convinşi că „Principatele dunărene” pot fi o barieră naturală şi decisivă
între Rusia şi Turcia, dacă li se recunoaşte românilor naţionalitatea şi li se
permite înfiinţarea unui stat naţional. De menţionat că situaţia „de pe teren”
fusese analizată de diverşi „călători” francezi, la prima vedere interesaţi de
peisaje şi aventuri orientale. Sprijinind noul stat-client, Franţa şi-ar fi
atins trei obiective cruciale – oprirea Rusiei, scoaterea Dunării de sub
control austriac şi lovirea decisivă a Imperiului Otoman. Cu ajutor francez,
făcînd „balet diplomatic” între Marile Puteri, francmasonii români reuşesc
unirea Principatelor, cu artificiul juridic al alegerii aceluiaşi domn în
Moldova şi în Muntenia.
Cuza,
binecuvîntare şi blestem
În 1859 începe domnia de şapte ani a
militarului Alexandru Ioan Cuza, în fapt, instalarea unui regim
cvasi-republican şi laic, după modelul stîngii revoluţionare franceze.
Înconjurat de francmasoni, care preluaseră funcţiile de miniştri, domnitorul
trece la implantarea instituţiilor democratice occidentale peste o societate
arhaică, agrară, nepregătită pentru asta. Procesul de modernizare este foarte
rapid, are loc o adevărată ardere a etapelor, mai ales în ce priveşte
agricultura Principatelor. Oraşele asistă la dezvoltarea burgheziei depinzînd
de stat – creşte corpul de funcţionari, armata, profesiile liberale. Are loc
împroprietărirea ţăranilor – o victorie de imagine, un eşec economic, prin
fărîmiţarea marilor proprietăţi. Are loc exproprierea averilor mănăstireşti,
învăţămîntul se laicizează, se introduc unităţile de măsură europene. Benefic
în esenţă, regimul lui Cuza trece, în ultimii săi ani, către o formă de
cezarism, un regim de putere personală, cu tendinţa de a ignora Parlamentul.
Domnul foloseşte mijlocul consultării populare (plebiscitul) pentru a-şi
justifica acţiunile, partidele abia formate sînt învrăjbite. Camarila din jurul
lui Cuza devine coruptă, urmărind obţinerea de proprietăţi şi sume enorme de
bani, din vinderea activelor statului, „naţionalizate” imediat după Unire.
Armata este dezorganizată şi sărăcită (conform teoriei că, sub protecţia
Marilor Puteri, nu mai avem nevoie de apărare naţională). Constatînd aceste
derapaje, la care se adăuga şi evidenta imoralitate familială a domnitorului,
Francmasonii reacţionează, distanţîndu-se de abuzurile lui Cuza.
Potrivit istoricului Alex Mihai Stoenescu,
componenţa lojii „Înţelepţii din Heliopolis”, care aduna lideri liberali radicali
şi moderaţi şi lideri conservatori, precum şi cei mai importanţi bancheri evrei
implicaţi în finanţarea dezvoltării economice a tânărului stat, Hilel Monoah,
Sabatay Halfon şi Jacques Cohen, ar fi reprezentat nucleul de influenţă al
aşa-numitei „monstruoase coaliţii” anti-Cuza. Domnitorul va trece la
represalii, inspirînd incendierea templului lojei, de către agenţi ai poliţiei,
în noaptea de 7 spre 8 octombrie 1864. Dar era prea tîrziu. În perioada
1864-1865, loja „Înţelepţii din Heliopolis” a atras tot mai mulţi ofiţeri din
cadrul armatei, ca aspect secret şi strategic pentru planul de îndepărtare al
domnitorului şi pregătirea unui corp ofiţeresc care să pună în aplicare planul.
Toţi ofiţerii care l-au arestat pe Cuza, silindu-l să demisioneze au fost
francmasoni, membri ai aceleiaşi loji.
“Actorul principal din această perioadă
devine loja „Înţelepţii din Heliopolis”. Era o lojă extraordinar de puternică,
avea o activitate socială cu totul remarcabilă care nu a fost egalată nici pînă
în ziua de astăzi: menţinea aşezăminte de caritate, şcoli, spitale, sponsoriza.
De pildă, a sponsorizat cărţile lui Haşdeu, sponsoriza cultura română. Printre
membrii ei au fost oameni celebri precum Carol Davila, sau unul dintre
căpitanii care îi detronaseră pe Cuza şi anume Anton Costiescu, care devine
unul dintre personajele de prim rang ale masoneriei române. Acesta, împreună cu
Costache Moroiu şi Ştefan Şoimescu, toţi trei militari, sînt triada care va
construi masoneria română.”, scria istoricul Radu Comănescu.
Emanciparea de sub obedienţele străine
După detronarea principelui Alexandru Ioan Cuza în 1866,
detronare la care francmasoneria îşi spusese cuvîntul decisiv, pe tronul
României a fost adus prinţul Carol de Hohenzollern-Sigmaringen. O nouă eră de
prosperitate, de data aceasta, începea pentru România. Domnia lui Carol, cea
mai fructuoasă de pînă atunci, a însemnat un nou început şi pentru masonerie
ale cărei aspiraţii se orientează acum către emanciparea de sub obedienţele
străine şi către formarea unei Mari Loji Naţionale. După sosirea lui Carol şi
după ce Germania iese învingătoare împotriva Franţei în războiul din 1870-1871,
mişcarea de emancipare a masoneriei române de sub obedienţele franceză şi
italiană se accelerează. Între 1871 şi 1877, lojile române testează reacţia
Marelui Orient al Franţei, şi a Marelui Orient al Romei, ulterior Marele Orient
al Italiei, la tendinţele de separatism. Reacţia Puterilor Masonice străine
este vehementă. Negustorul francez Auguste Carence, unul din membrii fondatori
ai Lojii „Înţelepţii din Heliopolis”, se opune cu înverşunare constituirii unei
loji naţionale române. În 1874, Carence îl denunţă pe Anton Costiescu Marelui
Orient al Franţei pentru iniţierile de români în masonerie. De asemenea, se
înregistrează un alt fenomen care merită atenţie – unele loji cu componenţă
predominant străină fac un lobby susţinut pentru cauza sionistă. Să explicăm.
Chestiunea
evreiască
„Primăvara popoarelor” însufleţise cauzele
naţionale în întreaga Europă, dar lăsese nerezolvată problema poporului evreu.
Aflaţi în diaspora de 1800 de ani, evreii constituiau corpuri etnice distincte
în interiorul imperiilor, păstrîndu-şi caracteristicile culturale, religioase
şi promovîndu-şi interesele economice. În momentul în care popoarele est-europene
îşi înfiinţează state naţionale, ele moştenesc aceste comunităţi etnice. Mai
mult, secolul al XIX-lea cunoaşte un aflux de refugiaţi evrei, alungaţi de
prigoana din Imperiul Ţarist. În Principatele Unite, evreii vin îndeosebi din
Galiţia şi Ucraina, şi se stabilesc în Bucovina şi în Moldova. Foarte curînd,
ei intră în conflict cu noua burghezie naţională, aflată în creştere, atît pe
piaţa profesiilor liberale, cît, mai ales, în domenii-cheie – finanţe, arendă,
comerţ cu tutun şi spirtoase. Mai mult – însufleţiţi de ideile propagate de
Alianţa Israelită Universală, înfiinţată în 1860 şi condusă de vechiul tovarăş
de luptă al lui Bălcescu, Adolphe Cremieux, evreii din Principate refuză
integrarea în noul stat român, aşteptînd exodul către Palestina. Exod care se
va petrece abia în secolul al XX-lea, după cel de-al doilea război mondial,
pentru că Imperiul britanic avea interese economice în zonă şi nu încuraja
crearea unui stat evreiesc în apropierea marilor rezerve de petrol din Orientul
Apropiat. De aici se naşte acea „chestiune evreiască”, sămînţă de conflicte
pentru aproape o sută de ani. Educaţi, inteligenţi şi dispunînd de resurse
financiare considerabile, Iniţiaţii evrei încep să exercite presiuni politice
în Principate. În timpul domniei lui Cuza, bancherii evrei iniţiază proiectul
unei Bănci Naţionale, cu fonduri israelite. După abdicarea domnitorului român,
Alianţa Israelită Universală se implică în susţinerea candidaturii lui Filip de
Flandra, francmason care le era favorabil. În 1866, Adolphe Cremieux soseşte la
Bucureşti şi îi cere Fratelui Manolache Costache Epureanu, preşedintele
Adunării deputaţilor, să modifice noua Constituţie română, în sensul acordării
cetăţeniei refugiaţilor evrei. Mai mult, Iorgu Şuţu, Venerabilul Lojii „Steaua
României” de la Iaşi, sub obedienţa Marelui Orient al Franţei, favorabil cauzei
evreieşti, îi propune principelul Carol să devină francmason şi şef al
Francmasoneriei române. Carol, catolic practicant şi rezervat în ce priveşte
lobby-ul evreiesc, îl informează despre aceste presiuni pe primul ministru Ion
C. Brătianu. El însuşi francmason, Ilustrul Frate Brătianu începe să se
distanţeze de Centrul de influenţă socialist, revoluţionar şi sionist de la
Paris. Întîi, prin măsuri administrative şi economice protecţioniste, apoi prin
încurajarea naşterii unei Francmasonerii naţionale. Iar personajele acestei
opere nu vor întîrzia să apară, din rîndurile Armatei Române.
Războiul din 1877-1878, care va aduce
independenţa României, va opri, pentru moment, emanciparea masoneriei
naţionale. Istoricul Radu Comănescu explică:
“În 1877, cînd începe războiul de
independenţă, toate lojile române intră în adormire şi-şi donează fondurile
Crucii Roşii. Ele vor fi reactivate imediat, în 1878, cînd România devenise
stat independent, şi acum începea opera de edificare a unei masonerii de sine
stătătoare. Această operă a avut binecuvîntarea regelui pentru că ea merge nu
numai către constituirea unei suveranităţi naţionale masonice, ci merge hotărît
împotriva obedienţei franceze, ceea ce traducea foarte clar interesul regal. În
1883, Carol I reuşea să aducă România în tratatul Puterilor Centrale, rupînd-o
de alianţa tradiţională cu Franţa. Această lucrare se desfăşura şi pe scene
masonice.”
În 1879, un ofiţer de roşiori, Costache
Moroiu va aduce pe teritoriul României obedienţa portugheză, Marele Orient
Lusitan, în mod strategic, pentru a ieşi de sub tutela franceză mai întîi, şi
apoi de sub cea italiană şi de a obţine patenta de funcţionare pentru nou
reînfiinţata Lojă „Steaua Dunării”. Membru fondator încă din 1859 al Marii Loji
„Steaua Dunării”, sub obedienţa Marelui Orient al Franţei, Moroiu provenea
dintr-o veche familie de masoni, tatăl său, profesor de ştiinţe juridice la
colegiul „Sfîntu Sava” din Bucureşti fiind iniţiat în Italia. S-au păstrat
puţine documente masonice despre aceste evenimente dar intenţia e clară.
Crearea Comitetului Central masonic în 1878 avea să fie mişcarea finală de
emancipare a masoneriei române. În 1879 s-a creat loja Marelui Orient după
model francez, iar după un an, în 1880, se formează Marea Lojă Naţională
Română. Radu Comănescu descrie atmosfera fierbinte în care s-a născut aceasta:
“Este un fel de clocot al unei faceri care
s-a rezolvat oarecum straniu prin apariţia unui personaj, pînă atunci mai puţin
ieşit în prim-plan, un militar, Costache Moroiu. Intrase în atenţia publică în
timpul războiului de independenţă unde a luptat cu mare vitejie. Era un
naţionalist chiar şi este interesant de văzut că masoneria română are ca
întemeietor putem chiar să spunem pe un ultranaţionalist, membru al Alianţei
Anti-Israelite, organizator al unui congres antievreiesc în 1886 la Bucureşti.
Pentru cei care denumesc masoneria ca iudeo-masonerie se poate vedea cine
întemeiează Marea Lojă Naţională Română.”
Primul mare maestru comandor al Marii Loji Naţionale va
deveni astfel Costache Moroiu. Printr-o activitate susţinută, acest personaj va
reuşi să crească numărul lojilor, atît în ţară cît şi în străinătate, printr-o
diplomaţie entuziastă – va obţine sprijin internaţional. Vor fi decoraţi cu
medalii ale francmasoneriei române masoni cu influenţă din Europa şi America.
Se vor stabili garanţi de amiciţie şi se vor obţine recunoaşteri
internaţionale, în ciuda opoziţiei Marelui Orient al Franţei şi Marelui Orient
al Italiei, care vor ceda, în cele din urmă, asiduităţii Marelui Maestru român.
Avînd toate gradele masonice ale riturilor practicate în România, decorat de
francmasoneria italiană cu medalia „Marea Stea Sirius”, membru de onoare în
loji străine, Prea Puternicului Frate Costache Moroiu va desăvîrşi lucrarea
naţională pînă în 1916. Dar personalitatea sa va da naştere la multe
controverse. Proiectul masonic al statului naţional se completa astfel cu o
francmasonerie pe potrivă - întemeiată de militari, Marea Lojă devine naţionalistă,
creştină, adeptă a regalităţii şi rezervată în privinţa lobby-ului sionist, mai
apropiată de spiritul masonic britanic decît de cel republican, francez,
dominant în Europa. Ce se va întîmpla însă după Primul Război Mondial cu statul
român şi cu masoneria naţională – asta e o altă poveste.
Concluzie
Proiectul masonic „România”, desfăşurat de-a lungul secolului
al XIX-lea şi desăvîrşit în secolul al XX-lea, a constat în unirea românilor,
înfiinţarea statului naţional, emanciparea poporului moldo-vlah la starea de
naţiune, constituirea mitologiei naţionale (inclusiv prin alegerea numelui
"România", pentru noul stat, denumire care să ateste latinitatea şi
dăinuirea poporului nostru pe teritoriul fostei Dacii), precum şi implementarea
modernităţii de tip occidental. Proiectul s-a desfăşurat pe etape, cu Lumini şi
Umbre, fiind opera unor elite de iniţiaţi, de-a lungul a trei generaţii.
Fiecare etapă istorică a prezentat trăsături particulare şi s-a făcut cu
sprijinul sau împotriva unor Centre francmasonice de Influenţă. De asemenea,
mijloacele de acţiune şi ideologia s-au schimbat, funcţie de împrejurări,
evoluînd de la tehnici revoluţionare conspirative pînă la politici
protecţioniste şi guvernări de mînă forte. În acest context, înfiinţarea Marii
Loji Naţionale din România se constituie drept act final al acestei aventuri
politice şi spirituale.
Bibliografie:
1. Alex Mihai Stoenescu, "Istoria loviturilor de stat în România", vol. 1, Editura Rao, București, 2000
2. Revista "Historia"
Director al Direcției de Cultură care este un oponent al Acadamiei Române, scriind ostentativ cu î și nu cu â!!!
RăspundețiȘtergereAș spune, mai degrabă, un oponent al reformei ortografiei, contestată în anii 90 chiar de către lingviștii Academiei Române. Argumente împotrivă au fost destule, decizia s-a luat politic. În ce mă privește, nu mă simt comunist pentru că scriu cu "î"...
RăspundețiȘtergere