Dialoguri cu Platon – Fedon
Folosind teoria anamnezei, care constată că omul recunoaște Formele Pure,
chiar dacă nu le-a văzut niciodată, Socrate demonstrează că sufletul,
responsabil de gîndire, are ceva în comun cu aceste Forme – există dinainte de
nașterea noastră. De asemenea, prin detașarea de iluziile trupului, sufletul se
purifică, atingînd cunoașterea absolută după moarte. Astfel, iubitorul de
înțelepciune privește moartea cu seninătate. În acest punct, filosoful lui Platon
se întîlnește cu brahmanul din doctrinele hinduse – un om al cărui suflet
năzuiește spre cunoaștere intelectuală, contemplație desprinsă de
iluziile trupului. Ieșit din lume, filosoful este totuși în centrul ei, susținînd
ordinea temporală prin autoritate spirituală. Despre relația înțeleptului cu
Cetatea, Platon va vorbi mai mult în “Republica”, iar ecourile gîndirii tradiționale se vor auzi
și mai tare. Dar să ne întoarcem la “Fedon”, unde tinerii prieteni ai lui Socrate nu se lasă așa ușor convinși.
Și dacă sufletul e o armonie?
Mișcarea 4. Simmias, care
frecventase anumite cercuri pitagoreice, expune ipoteza sufletului-armonie,
care se naște din alăturarea bine proporționată a elementelor corporale, așa
cum sunetul rezultă dintr-o liră bine acordată. Dacă e așa, sufletul nu e
nemuritor – cînd piere lira, piere și cîntecul ei! Iar Cebes, cu toate că
acceptă teoria anamnezei, se întreabă dacă nu cumva, în lungu-i șir de
renașteri, sufletul s-ar putea toci, ar putea obosi, s-ar uza și ar pieri! Atunci,
teama de moarte nu poate fi alungată.
Socrate meditează, privindu-i pe discipoli, care iar nu mai știu ce să
creadă. Și reia lupta, răbdător. Să nu devenim misologi, adică urîtori de
raționamente, doar pentru că au apărut îndoieli, așa cum unii sînt misogini, îndoindu-se
de femeile lor. Să nu confundăm retorica adevărului, logică și demonstrativă, cu
retorica sofiștilor, persuasiune psihologică. Conform ipotezei lui Simmias,
sufletul-armonie este o realitate compusă, care nu poate exista înaintea părților. Ce este sunetul lirei, fără lemnul instrumentului? Deci
ipoteza sufletului-armonie exclude teoria anamnezei și infirmă preexistența sufletului.
Dar să admitem că e cum spune Simmias – sufletul se naște ca o armonie a
părților trupului. Atunci cum se explică sufletul rău? E o dizarmonie? Nu cumva
ne contrazicem? Însă argumentul hotărîtor împotriva ipotezei este altul – dacă sufletul
ar fi o armonie a elementelor corporale, s-ar putea el împotrivi dorințelor
trupului? Ar putea un cîntec să comande lira, modificînd-o, transformînd-o? Or,
sufletul așa face cu trupul, de multe ori. În aceste condiții, comparația cu o
armonie nu se susține. Simmias renunță la ipoteză.
Fundamentele metafizice ale științelor naturii
Mișcarea 5. Acum, Socrate se
pregătește pentru cea mai grea parte – raționamentul care să demonstreze că
sufletul este indestructibil și nemuritor. Și o face cu seninătate, ca lebăda
cîntînd, înainte de moarte. Lebăda, spune filosoful, este pasărea lui Apollon
și are darul prevestirii. De aceea, în ziua morții, ea cîntă de bucurie, știind
fericirile din lumea lui Hades. Îndoiala lui Cebes nu poate fi spulberată fără
să elucidăm problema cauzei nașterii și a pieirii. Asta nu se realizează prin observație
empirică, metoda științelor naturii, reducînd totul la cauze materiale. Deoarece
sistemul nervos este cel care ne dă senzațiile și simțurile, din care apoi ar
proveni memoria, opinia și știința, rezultă că temeiul cunoașterii ar fi
creierul. Este egal cu a spune că, acum, Socrate stă pe pat și discută despre
suflet, așteptîndu-și moartea, din cauză că are creier, mușchi și oase.
Evident, toate acestea sînt mici cauze indispensabile dar nu trebuie confundate cu Marea
Cauză. De fapt, filosoful a ajuns aici de la o convingere. Convingerea lui Socrate,
care îi determină comportamentul (implicit acceptarea morții), este existența
unei Lumi a Ideilor – a unui Frumos în sine, a unui Mare în sine, a unui Bine
în sine. Ideile sînt esențe - necompuse, neschimbătoare, eterne. Lucrurile există
printr-o relație cu aceste Idei – „frumoase sînt cele frumoase prin Frumos”. Cine
l-a dus pe filosof la această convingere? Sufletul. Sufletul, esență a Vieții.
Viața și moartea se exclud. Rezultă că sufletul este și el nemuritor.
“Dacă moartea ar însemna
despărțirea de tot și de toate, ce noroc ar fi pentru cei răi ca, odată morți
și despărțiți de trup, să se despartă, cu relele lor cu tot, și de suflet” – raționează Socrate,
căutînd o întemeiere metafizică pentru morală. Dar sufletul nu poate să moară.
De aceea, după moarte, dacă e încărcat de patimile trupului, trebuie să se
purifice. Acum, spre finalul dialogului (și al vieții), filosoful revine la
informațiile tradiționale, descriindu-le prietenilor călătoria sufletului pe Tărîmul
de dincolo. Drumul presupune o deplasare, despre care nu putem spune dacă e
spațială sau psihologică, întîlnirea cu anumite
entități (demoni, zei) care îl evaluează, recompense și pedepse. Ca în Textele
Piramidelor. Ca în Bardo Thodol. Ca în misterele de la Eleusis. Firește, nici
un om cu bun-simț nu poate susține că lucrurile stau întocmai așa. Dar, dacă
acceptăm că sufletul e nemuritor, cam asta îi va fi soarta și așa - sălașurile
lui, încheie Socrate.
Numai dacă izbutiți să mă prindeți!
Final. Criton îl întreabă cum ar vrea să fie înmormîntat. Întocmai cum
doriți, numai dacă izbutiți să mă prindeți, dacă nu vă scap, rîde bătrînul. Își
face ultima baie, își îmbărbătează familia și trimite femeile acasă. Slujitorul
care îi aduce cupa e podidit de lacrimi. Socrate îi mulțumește și, fără
șovăială, fără stîngăcie, fără tulburare, o golește. Prietenii izbucnesc în plîns.
Filosoful, plimbîndu-se prin celulă, ca otrava să circule repede, le cere să se
stăpînească. Apoi se întinde pe spate, observînd cum trupul îi înțepenește. Își
acoperă fața. Cînd răceala îi ajunge la mijloc, rostește ultimele cuvinte: “Criton, îi sînt dator
lui Asclepios un cocoș, vă rog să nu uitați să i-l dați”. Privirea îi devine
fixă și sufletul se desprinde de corp.
Un text excelent, foarte concis.
RăspundețiȘtergereL-am citit ]n galop :)
I plus II, nu e chiar concis - dar și așa am renunțat la un milion de nuanțe și dezvoltări! Mă interesează nu atît analiza dialogurilor cît ecouri ale doctrinei tradiționale în opera lui Platon...
RăspundețiȘtergereDirector al Direcției de Cultură care este un oponent al Acadamiei Române, scriind ostentativ cu î și nu cu â!!!
RăspundețiȘtergereAș spune, mai degrabă, un oponent al reformei ortografiei, contestată în anii 90 chiar de către lingviștii Academiei Române. Argumente împotrivă au fost destule, decizia s-a luat politic. În ce mă privește, nu mă simt comunist pentru că scriu cu "î"...
RăspundețiȘtergere