Dimineaţa, Roma este încă somnoroasă, cu
obloane trase şi trotuare pustii. Dar liniştea nu durează prea mult. Negustorii
de mărunţişuri încep să-şi pregătească tarabele, maşini de aprovizionare intră
pe străduţe, lumea se grăbeşte către metrou. Oraşul Etern are două linii
principale, iar la a treia se lucrează de mulţi ani – cum subsolul e plin de
relicve, mai mult se face cercetare arheologică decît se sapă! Mă îndrept către
Colosseum fără mare tragere de inimă – poate că am prejudecăţi, dar arena în
care a curs atîta sînge mi se pare un loc blestemat. Aşa credeau şi romanii,
cel puţin pînă la Benvenuto Cellini, care povesteşte despre o noapte cu demoni
petrecută pe-aici.
Colosseumul
În Antichitate, „monstrul” se numea
Amfiteatrul Flavio, fiind început de Vespasian, din ginta Flavia, şi inaugurat
de fiul său, Titus, în primăvara anului 80 d.Hr. Mă plimb pe sub arcade – sînt
80, permiţînd accesul uşor al celor circa 55 de mii de spectatori care încăpeau
în tribune. Pentru structurile de rezistenţă, romanii foloseau betonul,
completînd restul cu zidărie. Rezultatul, extrem de rezistent, uluieşte şi
astăzi. Desigur, văd loja imperială şi “vomitoria”, culoarele prin care
spectatorii ajungeau la locurile lor din tribune (şi nu nişte conducte de
vomitat, cum îşi închipuie mulţi). Romanii, aceşti americani ai antichităţii,
erau bine organizaţi – s-au găsit biletele de intrare în Colosseum, nişte
tăbliţe ceramice, purtînd secţiunea şi rîndul! Construcţia îşi expune azi măruntaiele –
reţeaua de camere subpămîntene. De acolo erau scoase, cu scripeţi, cuştile
fiarelor, pentru intrări spectaculoase în arenă. Îmi închipui mulţimea pestriţă
fremătînd, urlînd, discutînd, mîncînd (focurile bucătarilor ardeau mereu la
ultimul nivel) – jocurile durau săptămîni.
În interiorul Colosseumului
În secolul al VIII-lea, Beda Venerabilul, un
călugăr benedictin din Anglia, a făcut o profeţie rămasă celebră: „Cît timp va
exista Colosseumul, va exista şi Roma. Cînd va cădea Colosseumul, va cădea şi
Roma. Cînd va cădea Roma, lumea întreagă va cădea”. Nu cred că vom avea prea
curînd ocazia să verificăm – de două mii de ani, clădirea stă în picioare, în
ciuda elementelor naturii şi în ciuda jafului uman. Nici cutremurele de la
începutul anului (care au întrerupt pentru cîteva ore circulaţia metroului din
Roma) nu l-au impresionat.
Arcul lui Constantin
Statui de daci pe Arcul lui Constantin
Lîngă arenă, îmi atrage atenţia Arcul lui
Constantin. E cel mai mare arc triumfal din Roma şi a fost ridicat în cinstea
victoriei lui Constantin asupra lui Maxenţiu, la Ponte Milvio. Este celebra
bătălie în care, se spune, Constantin a zărit pe cer o cruce, avînd revelaţia “In
hoc signo vinces”. Mă impresionează mai ales statuile dacilor, „împrumutate”
din Forul lui Traian şi medalioanele din epoca lui Marc Aureliu. Împăraţii nu
se sfiau să ia – ce să facă şi ei dacă orice piatră din Roma era o operă de artă!?
Mă uit la daci şi nu mă mai satur. Te-ai aștepta să
vezi figurile unor prizonieri, disperați pentru viața
lor, implorînd mila învingătorilor. Și găsești
chipurile unor bărbați nobili, contemplativi, senini, de-o vîrstă cu veșnicia! Ce
i-a îndemnat pe romani, îndeosebi batjocoritori și cruzi,
să-și respecte într-atît adversarii încît să-i sculpteze la dimensiuni
monumentale și în cele mai bune materiale? Desigur, anumiţi împăraţi romani au fost
din neamul tracilor sau al ilirilor, nu e un secret că însuşi Constantin se
trăgea dintr-un neam de iliri, fiind născut în Moesia Superior, la Naissus,
actualul oraş Niş, din Serbia. Dar nu cred să fie numai respectul pentru spiţa
strămoşilor. Postura aceasta a mîinilor ce se odihnesc una peste alta, privirea
pierdută în depărtare, demnitatea trăsăturilor - toate sugerează un secret pe
care aş vrea să-l înţeleg.
Forumul
Ruinele Templului lui Saturn
Cu biletul cumpărat la Colosseum, am acces şi
în Forum, de fapt o succesiune de pieţe publice şi ruine de edificii, inima
Romei antice. Locul s-a transformat într-un parc imens şi liniştit, în mijlocul
agitaţiei oraşului contemporan, unde vizitatori din toată lumea (dar şi
şcolari, aduşi cu clasa) vin să simtă măreţia trecutului imperial. Şi chiar o
simţi – e suficient să priveşti ruinele gigantice ale Basilicii lui Constantin şi Maxenţiu,
eleganţa templului lui Antoninus şi Flavia sau masivitatea brutală a Arcului
lui Titus (cu basoreliefuri care îi fac pe evrei să plîngă şi astăzi, pentru că
înfăţişează jaful Templului). Mă aşez pe o lespede milenară, la umbră, şi scot
din geantă „Portretele” lui Plutarh. Să citeşti Plutarh pe Via Sacra? Asta
înseamnă să fii mafiot! Mă amuz cu portretul de tinereţe al lui Cezar, care a
făcut atît de bine pe filfizonul, ascunzîndu-şi ambiţiile, încît Cicero a
exclamat: “Cine ar fi crezut asta din partea unuia care se scărpina în cap cu
un singur deget, ca să nu-şi strice freza?”. Pe lîngă mine, turiştii trec
domol, vorbind în toate limbile pămîntului.
Basilica lui Constantin și Maxențiu
Jefuirea Templului din Ierusalim - scenă pe Arcul lui Titus
Forumul, urmașul Agorei! Dacă templul grecesc
este construit pe o înălțime, uimind călătorul prin apariția sa luminoasă în
mijlocul naturii, Forumul roman face loc, în mijlocul orașului, pentru aceeași
întîlnire cu sacrul. Coloane și statui ritmează mersul celui care se apropie de
Templu, înlocuind natura cu arhitectura. Mă conving, încă o dată, că în civilizațiile
tradiționale, nimic nu este întîmplător. Ca intersecție a celor două axe
principale ale orașului (Cardo și Decumanus), Forumul este un Buric al
Pămîntului – de altfel, găsesc lîngă Arcul lui Septimiu Sever o clădire rotundă, înfățișată drept "Umbilicus urbis Romae". Ori, dacă Roma e
capitala lumii, atunci... Aici, Tradiția
ne învață că e o trecere spre Lumea Cealaltă.
Scene de pe Columna lui Traian
La prînz, sub soarele deja dogoritor, părăsesc
locul, ieșind pe Via dei Fori Imperiali. Mă îndrept spre Columna lui Traian, evitînd
tot felul de comercianți stradali și „centurioni” moderni. Din păcate, nu mă
pot apropia îndeajuns, ca să exclam:
“Un dac a coborît de pe Columnă!”. Forumul lui Traian este
la cinci metri sub nivelul străzii și e îngrădit. Mulțumesc în gînd Papei
Grigore cel Mare care a protejat zona și a recuperat urna cu cenușa
împăratului, ascunsă la baza Columnei. Marmura strălucește și văd, din nou,
profilul strămoșilor noștri, luptînd, construind, sacrificîndu-se, în confruntarea cu
un adversar superior militar. E certificatul de naștere al poporului român - și
mă simt mîndru.
(va urma)
(va urma)
Astept continuarea :)
RăspundețiȘtergereSuperbe statuile ce-i reprezinta pe daci !
Vine băiatul! :)
RăspundețiȘtergere