miercuri, august 19, 2009

Răspuns la ghicitoare

Da, trebuia să-mi închipui că e greu... De fapt, nici preotul schitului Brădet, pe care l-am întrebat, n-a ştiut să-mi explice cine este sfîntul acela cu cap de animal (oaie? lup?), pe care vi l-am arătat în postul "Ghicitoare". Nu vă mai fierb - este o reprezentare a Sf. Cristofor, purtătorul de Christ, înfăţişat de obicei ca un uriaş ce-l duce pe micul Iisus în spate. Eu ziceam mai degrabă că e Anubis ! Aspectul zoomorf de la Brădet e explicat de următoarea legendă - Cristofor era un bărbat atît de frumos încît şi-a dat seama că există o singură soluţie ca să scape de tentaţii şi de păcate: s-a rugat lui Dumnezeu să-i dea un cap de animal! Ceea ce s-a şi împlinit (de unde se vede că trebuie să ai grijă ce-ţi doreşti...). Cum legenda nu dă mai multe detalii, zugravii de biserici îl pictau şi ei cum se pricepeau mai bine - ceva între oaie şi lup! :)

2 comentarii:

  1. În antichitate erau triburi care se mutilau oribil la nivelul feței ca să semene cu cîinii sau lupii.E o istorie culeasă de un grec în care Sf.Ap.Andrei i-a întîlnit undeva pe coasta Pakistanului de azi.E chiar un sfînt mai puțin cunoscut de istorie,creștinat într-o temniță romană.

    RăspundețiȘtergere
  2. Totemul dădea putere... Mereu m-am gîndit că războinicii daci treceau printr-o iniţiere, avînd Lupul ca totem. De altfel, Mircea Eliade vorbeşte despre confreriile războinice ale dacilor...

    RăspundețiȘtergere