luni, septembrie 01, 2008

Computere şi cimpanzei


1994, Rusia – Campionul mondial la şah Kasparov este învins de un computer

Poate fi copiată mintea omenească într-o maşină ? Specialiştii în computere spun că este posibil, cel puţin parţial. Computerele gîndesc algoritmic, adică prelucrează date urmînd un set de instrucţiuni. Compară, numără, aleg variante, optimizează. De aceea un joc precum şahul, avînd un număr finit de reguli şi o strategie de cîştig neechivocă, poate să fie învăţat de o maşină care, iată!, a fost capabilă să-l înfrîngă pe campionul uman. Mai mult, există o ramură a cercetării, numită Inteligenţă Artificială (sau, mai modest, Inteligenţă Simulată), care învaţă computerele cum să... înveţe ! La această oră, mai multe entităţi sintetice evoluează în medii de laborator, învăţînd prin încercare şi eroare. Un fel de darwinism al maşinilor. Trebuie să ne îngrijorăm, la fel ca în cazul experimentelor genetice ? Greu de spus... Miezul problemei este dacă o astfel de construcţie poate să capete conştiinţă de sine, odată cu sporirea complexităţii. Se va putea ea percepe „din exterior” ca o existenţă unică ? Să nu uităm că această însuşire apare relativ tîrziu şi în natură. Un cîine, uitîndu-se în oglindă, crede că vede alt cîine. Abia cimpanzeii realizează că e vorba de propria imagine...

Niciun comentariu: